Må jeg forstyrre dig et kort øjeblik? Ivrige telefonsælgere kan gå for langt

Flere teleselskaber er blevet meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden.

I supermarkedet, på arbejdet, eller lige når du er kommet op på cyklen.

Telefonsælgerne kan finde på at ringe til dig på alle tider i døgnet og friste med eksempelvis et nyt telefonabonnement. Men må de overhovedet ringe til dig?

Fire af landets største teleselskaber er blevet politianmeldt af forbrugerombudsmanden for ulovligt telefonsalg, skriver Jyllands-Posten.

Flere energiselskaber og leadvirksomheder, som indsamler og videresælger telefonnumre, er også blevet politianmeldt.

Uden forbrugernes samtykke er det nemlig ikke lovligt at sælge over telefonen, fastslår forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Men hvordan er reglerne egentlig? Hvornår har du givet samtykke, og hvornår bliver du ringet op ulovligt?

Det har vi spurgt chefkonsulent hos forbrugerombudsmanden Karen Søndergaard om.

Hvornår går teleselskaberne for langt?

Abonnementer på aviser, ugeblade, tidsskrifter, bøger, forsikringer og abonnement på redningstjenester og sygetransport er undtaget fra forbuddet. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Teleselskaber og energiselskaber må aldrig ringe op uden samtykke - altså uden at forbrugeren har tilladt det. Og det gælder stort set alle virksomheder med nogle få undtagelser. Ved eksempelvis salg af abonnementer på aviser eller formidling af forsikring må man gerne ringe op uden samtykke, men de skal til gengæld tjekke den såkaldte Robinsonlisten.

Hvad er Robinsonlisten?

Man kan melde sig på den såkaldte Robinsonlisten på borger.dk (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Hvis man som forbruger gerne vil undgå alle former for opkald, så skal man skrive sig op på Robinsonlisten. Det er en liste, man kan melde sig til på borger.dk, som er en slags markedsføringsbeskyttelse.

Virksomhederne har pligt til at tjekke Robinsonlisten, hvor der er navne og adresser på personer, der ikke vil kontaktes. Man kan dog ikke komme på listen, hvis man har navne- og adressebeskyttelse, og hvis man giver samtykke til telefoniske henvendelser, ophæver det beskyttelsen fra Robinsonlisten.

Hvad hvis jeg bliver ringet op uden mit samtykke?

Forbrugerombudsmand, cand. jur. Christina Toftegaard Nielsen. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Så kan man vælge at klage til Forbrugerombudsmanden. Vi følger så med i, hvilke virksomheder der bliver klaget over.

Hvis virksomhederne påstår, at man har givet samtykke i en konkurrence, så kan det være en god idé at finde ud af, hvad det er for en konkurrence, de hentyder til. Og så finde ud, hvem der har udbudt konkurrencen og bede dem om at tilbagekalde alle samtykker.

Det kan være et problem, hvis selskaberne har købt et samtykke fra en såkaldt leadvirksomhed, som forbrugeren ikke har givet. Og så kan det også være et problem, hvis forbrugerne ikke er klar over, at de har givet samtykke. Men hvis det er skjult i nogle vilkår i en konkurrence, så er det ikke et gyldigt.

Jeg har fortrudt mit samtykke - hvad gør jeg?

Et samtykke er ikke bindende. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Man kan altid kalde sit samtykke tilbage. Det er gratis, og man kan både gøre det mundtligt og skriftligt.

Ofte er det desværre sådan, at hvis man har givet sit samtykke i en konkurrence, så kan man godt have givet det til flere. Så bare fordi man tilbagekalder det hos en, så gælder det ikke hos de andre. Derfor skal man have fat i dem, der har udbudt konkurrencen og trække alle sine samtykker tilbage.

Hvor stort er problemet?

Hos Forbrugerombuds- manden tror de, at problemet er større, end de klager, de møder. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Vi kan se en eksplosiv stigning i antal af klager. I 2012 var der 20 klager – i 2017 toppede det med 537 klager. Sidste år var der 440 klager. Så det er noget, der fylder meget hos forbrugerne, og som de er generet af. 500 klager svarer til 10 procent af de klager, vi får.

Ofte klager forbrugerne først til os, når de er på Robinsonlisten, selvom de fleste virksomheder jo ikke må ringe op uden samtykke - uanset om forbrugeren er på Robinsonlisten eller ej. Eller også klager de først, hvis de er blevet ringet op mange gange. Så jeg tror, at problemet er noget større, end det vi har set.

Telia (Call Me), TDC (Fullrate og Telmore) og Telenor (CBB Mobil) anerkender overtrædelserne og vil betale bøder på henholdsvis 225.000 kroner, 250.000 kroner og 400.000 kroner. Også selskabet 3 er politianmeldt. I alt 13 selskaber er politianmeldt.

Facebook
Twitter