Mænd kan ikke vælge kvindeundertøj

Mænd har ikke forstand på, hvilken slags undertøj kvinder vil have. Det mener en filosof Per Østergaard, der forsker i kvindeundertøj.

Dansk forskere i dameundertøj kan konstatere at mænd ikke kan vælge undertøj til kvinder. (Arkivfoto) (© AP Graphics)

Der bliver forsket i et utal af ting på de danske universiteter, men at damelingeri skulle være en af dem, havde nok de færreste gættet på, skriver Berlingske Tidende.

Det er ikke desto mindre, hvad Syddansk Universitet i samarbejde med Aalborg Universitet har sat sig for at undersøge: Hvorfor mænd sjældent har held med at købe det rigtige til deres kone eller kæreste, og hvorfor det er så vigtigt for kvinder at være velklædt inderst inde?

Mænd rammer ved siden af

Det er der ifølge, cand. mag. i samfundsfag og filosofi Per Østergaard, to grunde til, hvorfor mænd så ofte rammer ved siden af, når de giver deres udkårne lingeri.

Den ene er, at mænd og kvinder har et helt forskelligt syn på, hvad der ser godt ud.

- Mænd får deres syn på undertøj gennem medierne og har en meget stereotyp opfattelse af, hvad de selv finder sexet. Men meget af det undertøj, mænd ser på smarte fotomodeller, ser ikke nødvendigvis lige så smart ud på deres kæreste derhjemme. Det ved hun godt, men manden ved det ikke, siger han.

Mænd mangler indsigt

Den anden grund er, at mænd har meget lidt praktisk forståelse for funktionelle ting som størrelse og stil.

- Mændene har ingen indsigt i det. De aner ikke, hvilken udskæring i trusserne kæresten gerne vil have, eller om det skal være en bh med foring eller bøjle, fortæller han om undersøgelsens resultater.

Vil ikke være Sjuskedorte

Per Østergaard har også fundet ud af, at det for kvinderne mere handler om at udforske andre sider af personligheden, og at undertøjet giver en mulighed for at markere sin sociale identitet og sit tilhørsforhold.

Det er nemlig ikke så meget i soveværelset som i omklædningsrummet, at lingeriet skal stå sin prøve.

Her bliver der konkurreret på livet løs om at have det rette undertøj, og falder en kvinde uden for normen, kan hun risikere at blive stemplet som enten "billig", "husmoderagtig" eller som en "sjuskedorte".

Nysgerrige mænd og kvinder kan nærlæse forskningsresultaterne i deres helhed i bogen "Forbrugssituationer - Perspektiver på oplevelsesøkonomi" fra Aalborg Universitetsforlag.

Facebook
Twitter