Mange klager over mobning på arbejdspladsen

Arbejdstilsynets særlige indberetningssystem for mobning har modtaget over 300 motiverede klager over virksomheder, der ignorerer mobning.

Arbejdstilsynets særlige indberetningssystem for mobning har modtaget over 300 motiverede klager over virksomheder, der ignorerer mobning. (© Colourbox)

I de godt halvandet år Arbejdstilsynets særlige indberetningssystem for mobning har fungeret, har man modtaget over 300 motiverede klager over virksomheder, der ignorerer ondsindet mobning.

10 til 20 gange om ugen ringer lønmodtagere ind på tilsynets hotline med alvorlige eksempler på mobning, skriver Politiken.

Ventil for mennesker, der er kørt helt ud

Og der er bund i klagerne, fastslår chefkonsulent og psykolog i Arbejdstilsynet Tom Hansen:

- Når først mennesker er nået dertil, at vi bliver kontaktet, er der tale om meget seriøse henvendelser. Vores hotline er blevet en ventil for mennesker, der er kørt helt ud, siger Tom Hansen til Politiken. Han forventer, at antallet af klager når op i nærheden af 400 inden årets udgang.

- Vi ved, at folk bliver både fysisk og psykisk syge af voksenmobning. For det er menneskeligt nedbrydende at opleve, at man intet kan stille op mod nedrighederne, som man måske ikke engang forstår. Og på mange arbejdspladser er hverken tillidsfolk, fagforeningen eller ledelsen klædt på til at stoppe og håndtere mobningen, siger Gitte Strandgaard til Politiken.

Hun er formand for Landsforeningen Voksenmobning Nej Tak!, der i snart fire år har behandlet mobbesager over alt i Danmark, en del af dem meget grove.

Mobning er ledelsens ansvar

Både Arbejdstilsynet og Landsforeningen bruger mange kræfter på at lytte og rådgive. Men i en lang række sager har det været nødvendigt for Arbejdstilsynet at rykke ud med egentlige kontrolbesøg på de virksomheder, der er blevet klaget over.

Viser der sig at være problemer med det psykiske arbejdsmiljø, er det ledelsens ansvar at handle.

Facebook
Twitter