For mange kvinder på lærerværelset

To ud af tre lærere i folkeskolen er kvinder, og det er for mange, mener 92 procent af lærerne. Samtidigt bliver mænd en mangelvare i fremtiden. Blandt lærere under 30 år er mændenes andel helt nede på 23 procent.

To ud af tre lærere i folkeskolen er kvinder, og det er for mange, mener 92 procent af lærerne. Samtidigt bliver mænd en mangelvare i fremtiden. Blandt lærere under 30 år er mændenes andel helt nede på 23 procent. (Foto: AP Graphics © AP Graphics)

To ud af tre lærere i folkeskolen er kvinder, og det er for mange, mener 92 procent af lærerne. Kun otte procent siger, der er en god balance mellem kønnene. Det viser en undersøgelse, Scharling Research har lavet for Folkeskolen og Ugebrevet A4

83 procent af de adspurgte er enten enig eller meget enig i, at 'det er et problem for folkeskolen, at der er en overvægt af kvinder. Lige så mange afviser, at der generelt er forskel på, hvor fagligt funderede unge mandlige og kvindelige lærere er.

Blandt lærere under 30 år er mændenes andel helt nede på 23 procent mod 31 procent for alle aldersgrupper.

En uddannelsesmæssig blindgyde

Martin Bayer fra Danmarks Pædagogiske Institut (DPU) mener at hvis mændene skal lokkes tilbage til folkeskolen, kræver det, at de kan se et karriereforløb for sig, der både byder på muligheder for personlig udvikling og højere løn og status.

- I dag er læreruddannelsen en uddannelsesmæssig blindgyde. Med mindre du bliver leder, er der ingen formelle karrieremuligheder, siger Martin Bayer. Han foreslår, at uddannelsespolitikerne lader sig inspirere af hospitalsverdenen, hvor lægerne går i gang med en turnusuddannelse til speciallæge, så snart de har forladt universitetet.

Seminarierne tager revl og krat

Det afgørende for læreruddannelsen er at tiltrække dygtige unge - af begge køn, mener professor i uddannelsespolitik Jens Rasmussen fra DPU.

- Problemet er, at seminarierne ikke kan fylde pladserne op, med mindre de tager revl og krat ind. Derfor giver de alt for mange dispensationer for adgangskravene. Der bliver sågar dispenseret for dispensationsreglerne. Det betyder, at niveauet i uddannelsen er lagt for lavt. Det er afstemt efter de svageste studerende i stedet for efter det, lærerne har brug for at kunne, når de kommer ud i folkeskolen", siger Jens Rasmussen fra DPU til A4