Manglende hænder i sommerlandet skaber frygt for, at turisterne ikke vil komme igen

Masser af ubesatte stillinger betyder, at det danske sommerland flere steder ikke kan give en lige så god service som tidligere.

I turisterhvervene er det blandt andet kokke, tjenere og opvaskere, som branchen lige nu hungrer efter. (Foto: Grafik: Diede Linnet Van De Mosselaar © DR Nyheder)

Lukkede restauranter, færre retter på menukortet og tjenere, der har for travlt til at give opmærksomhed til deres gæster.

Det er nok ikke det, de fleste forbinder med god service. Men netop den gode service er i fare, når højsæsonen i de danske turistbyer lige om lidt skydes i gang.

For der er mangel på arbejdskraft i turisterhvervet, og branchen frygter, at manglende service vil give turister dårlige oplevelser og få dem til at blive væk i fremtiden.

- Turismen er båret af den personlige service, og den kan man ikke levere, hvis man ikke har hænderne til det, siger Peter Krusborg, der er direktør i turistsamarbejdet Destination Nordvestkysten. Her arbejder man blandt andet for at tiltrække turister til den nordjyske vestkysts mange sommerhusområder og badebyer.

- I værste tilfælde kan det betyde, at vi har en masse gæster, der kommer til vores område og ikke får den optimale oplevelse, som vi gerne vil give dem. Det kan betyde, at der er nogle, som beslutter, at de tager et andet sted hen på deres næste ferie, og det vil vi jo helst undgå.

Ét af de steder, der kan mærke konsekvenserne af den manglende arbejdskraft, er restauranterne Futten og Salino i den nordjyske ferieby Blokhus. Her mangler de omkring 20 ansatte, så menukortet er blevet barberet ned på begge restauranter for at kunne følge med.

- Vi kan ikke køre den almindelige pasta-og kød à la carte, som vi normalt har. Det er der simpelthen ikke hænder nok til, siger indehaver Thomas Othegraven.

På Strandhotellet Blokhus har de hårdt brug for mere personale til den kommende sommersæson, siger hotelchef Sarah Kamstrup Christiansen. (Foto: Christine Nørgaard © DR Nórdjylland)

Bonus for at skaffe ansatte

Et andet sted i den nordjyske vesterhavsby oplever de samme udfordringer. Hos Strandhotellet Blokhus mangler de kokke og tjenere til både restauranten og kroen på den anden side af vejen.

Manglen på arbejdskraft er faktisk så stor, at kroen er nødt til at være lukket denne sæson. Og det har fået hotelchef Sarah Kamstrup Christiansen til at tænke i alternative baner for at få ny arbejdskraft.

- Vi har prøvet alt fra at sætte skilte op udenfor og holdt meget øje med grupper på Facebook. Og så har vi prøvet at opmuntre vores medarbejdere i huset til at prøve at hjælpe os med at finde arbejdskraft.

- Vi har sågar udlovet en bonus, hvis nogen af vores medarbejdere kan finde faglært arbejdskraft til os i køkkenet. Så vi har prøvet lidt af hvert.

Hos Destination Nordvestkysten arbejder man lige nu tæt sammen med kommuner og jobcentrene i Nordjylland, hvor de opfordrer virksomhederne til at tænke kreativt, når de skal skaffe flere ansatte. Det kunne eksempelvis være at ansætte flexjobbere, ungarbejdere eller seniorer, som leder efter noget deltidsarbejde.

Når rekrutteringen er i hus, tilbyder Destination Nordvestkysten et introduktionskursus, hvor de nyansatte kan lære, hvordan man yder en god service.

- Når vi har fundet hænderne, så er det vigtigt, at de får den rigtige træning, så vi sikrer, at vores gæster bliver mødt af et smil og øjenkontakt og den gode service, uanset hvor de henvender sig henne i vores sommerland, siger Peter Krusborg.

Når vejret er godt, og sommeren er på sit højeste i Blokhus, er der fyldt med turister i den lille nordjyske ferieby. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

Gæster risikerer at stå i kø og vente på maden

Det er i hele landet, at turistbranchen har svært ved at rekruttere nye medarbejdere. Årsagen skyldes blandt andet en lav arbejdsløshed, og så har to år med corona tømt turisterhvervene for personale.

- Der er rigtig lav arbejdsløshed i øjeblikket, og det vil sige, at der er mange muligheder for ufaglærte og andre, som ellers ville søge i turismebranchen. Og så har der været en coronanedlukning, hvor mange er søgt væk, og nogle er begyndt at studere eller har fået job i andre brancher, siger direktør i Destination Fyn, Rasmus Hessum.

Også i Nordsjælland, der hvert år besøges af mange turister, kniber det med at få personale nok på restauranterne og hotellerne. Og det er en hård kamel at sluge ovenpå de sidste års nedlukninger, siger Annette Sørensen, der er direktør i VisitNordsjælland.

- Turismen og kulturlivet har haft det rigtig svært i halvandet år, så nu har de virkelig brug for at få penge i kassen.

- Manglen på arbejdskraft betyder, at en restaurant må lukke en dag om ugen eller have kortere åbningstider. Eller måske må gæsterne stå længere tid i kø eller vente længere på deres mad. Og det er rigtig ærgerligt.

I Nordjylland mangler indehaver af restauranterne Futten og Salino, Thomas Othegraven, lige nu 20 medarbejdere. Det har blandt andet betydet, at halvdelen af den ene restaurant er lukket på grund af manglen på hænder.

- Vi må jo køre forretningen med de hænder, vi nu engang har og gøre vores allerbedste for at yde den bedste indsats og service i løbet af sommeren.