Manipulerede bryster og muskuløse kroppe skal tydeliggøres: Minister på vej med ny lov

Et nyt mærkat skal vise, når reklamefotos er blevet manipuleret for blandt andet at komme urealistiske kropsidealer til livs.

Mærkningen gælder også for influencere, der reklamerer for tøj, sko og andre produkter. (Foto: DADO RUVIC © Ritzau Scanpix)

Du har sikkert selv oplevet det.

En tur på sociale medier kan hurtigt få dig til tænke og fortvivle over, hvorfor din krop ikke er lige så stram og muskuløs som dem, der dukker op på billeder i dit feed.

Eller hvorfor dine læber ikke er lige så fyldige som dem, du følger på eksempelvis Instagram.

Noget, du måske ikke altid opdager, er, at mange af billederne ofte er manipulerede.

Men det vil erhvervsminister Simon Kollerup (S) nu ændre på.

En nylig undersøgelse fra Børns Vilkår viser, at 38 procent af pigerne i 9. klasse ændrer i billeder af sig selv, før de lægger dem på sociale medier. (Foto: Laurent GILLIERON © Ritzau Scanpix)

Han vil indføre en obligatorisk statslig mærkningsordning, som skal gøre det tydeligt, når reklamebilleder er blevet retoucheret.

- Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en sådan ordning må formodes at bidrage til at reducere det pres i forbindelse med urealistiske kropsidealer, som ikke mindst børn og unge udsættes for, hedder det blandt andet i lovudkastet.

Mærkningen skal gælde reklamer på alle medier og platforme. Også influencere, der reklamerer for tøj, sko eller andre produkter.

Børns Vilkår: Et skridt i den rigtige retning

Hos organisationen Børns Vilkår hilser man lovforslaget velkommen og påpeger, at det er særligt vigtigt, at influencere er indlemmet i forslaget.

- Influencere er rollemodeller, og derfor er vigtigt, at der kommer et lovforslag, hvor det bliver tydeligere, hvad der er redigeret, og hvad er den ægte virkelighed.

- Det er klart, at dette lovforslag ikke løser alle problemer, når det handler om kropspres, men det er et skridt i den rigtige retning, siger Camilla Mehlsen, der er digital medieekspert hos børns Vilkår.

En nylig undersøgelse fra Børns Vilkår viser, at forskønnede reklamebilleder påvirker børn og unges egen adfærd på sociale medier. 38 procent af pigerne i 9. klasse redigerer billeder af sig selv, før de poster dem.

- Vi kan se, at der er rigtig mange unge piger, der redigerer deres billeder, før de poster. Og at der er en sammenhæng mellem at redigere billeder og have et lavt selvværd, siger Camilla Mehlsen og uddyber:

- Perfekthedskulturen på sociale medier presser børn og unge. Det er et ekstra pres at skulle se lige så godt ud som alle andre på sociale medier. Det kan påvirke deres trivsel, deres selvværd og deres kropstilfredshed.

Hvis lovudkastet bliver til virkelig, vil Danmark følge i hælene på andre lande, skriver Ritzau.

Blandt andre vores naboland Norge, som 1. juli gjorde det lovpligtigt at skrive "retoucheret person", hvis billeder i reklamer og annoncer er forskønnet.

Overtrædelse af loven skal kunne straffes med bøde. I særligt grove tilfælde lægger Erhvervsministeriet op til fængselsstraf.