Matas-reklame møder kritik

En reklame fra Matas forsøger at sælge os det budskab, at man kan tage en vitaminpille og så spise usundt med god samvittighed. Reklamen viser en ung pige, der fremfor frugt vælger en flødeskumskage. Vildledende, siger ernæringseksperter.

Matas-reklameopfordrer os til at tage en vitaminpille - i stedet for frugt oggrønt.

Tag en pille og spis usundt uden at have dårlig samvittighed.Det opfordrer en tv-reklame fra Matas i øjeblikket til.

Reklamen, der vises på TV2, viser en ung pige, der foretrækkerflødeskumskager frem for frugt og grønt. Pillen, der berettigerhende til at droppe det sunde og spise kager i stedet, er ifølgeMatas en slags kosttilskud, der opvejer den usunde mad.

Reklame møder kritik

Reklamen bliver kritiseret afkosteksperter, der finder den vildledende. Gitte Laub Hansen, derer bromatolog i Forbrugerforeningen, siger til Radioavisen, at deter dybt problematisk med den slags reklamer.

- Reklamen giver os et indtryk af, at man kan klare sig medkosttilskud, og så ellers bare spise ligeså usundt som man vil,siger hun. Desuden efterlader reklamen os med den fejlagtigeopfattelse, at livsstilssygdomme som fedme og diabetes blot kanklares ved at spise en vitaminpille.

Spis mere frugt og grønt

I denne måned kører blandtandre Kræftens Bekæmpelse, Ernæringsrådet og Hjerteforeningen densåkaldte seks om dagen-kampagne. Den skal inspirere skolebørn tilat spise mere frugt og grønt - helt nøjagtigt seks stykker eller600 gram frugt eller grønt om dagen.

Præcis samtidig vises Matas-reklamen på tv, hvor en sundfrugtskål taber til en stor flødeskumskage under titlen: Nårsundheden går i kage.

Informations- og miljøchef i Matas, Henrik Engberg Johansen, vilikke trække reklamen tilbage på trods af kritikken.

- Vi bakker fuldt op om at det bedste er at spise en alsidigkost. Men i virkelighedens verden lader vi os nogle gange friste også kan et supplement i form af en vitaminpille være en god ide fornogle. Det er det budskab, der ligger i vores reklame, siger hantil Ritzau.

Anden reklame trukket tilbage

En anden reklame forkosttilskud fra medicinalfirmaet Nycomed reklamerede med, at det eri orden at spise burgere og pommes frites, bare den usunde madfølges op af en vitaminpille. Efter skarp kritik har Nycomedtrukket reklamen tilbage.

Professor dr. med. Arne Astrup fra Forskningsinstitut for HumanErnæring siger, at reklamerne sætter forbrugerne i en sværsituation. Han opfordrer reklamefolk til at vægte deres ordbedre.

Facebook
Twitter