Medarbejder følte sig rask, men smittede sandsynligvis fem selskaber med maveonde

Sygdommen var væk, følte køkkenmedarbejderen og lavede risalamande. Det var en skidt beslutning.

En køkkenmedarbejder havde haft roskildesyge, men tog på arbejde igen, da han følte sig frisk. 31 personer fik roskildesyge, og de havde alle spist den risalamande, som medarbejderen havde tilberedt. (Foto: Arkivfoto DR)

Godt nok havde køkkenmedarbejderen på Fjelsted Skov Kro været syg med opkast, og det samme havde hans bofæller. Men da han følte sig rask, kom han på arbejde igen.

Det var november og julefrokostsæson, og han lavede risalamande. Og så begyndte sygemeldingerne fra kroens kunder at komme. Fem selskaber og et hold kursister - i alt 31 personer - fik maveonde sandsynligvis, fordi de blev smittet af medarbejderen. Smitten skete mellem d. 10.-15. november, viser Fødevarestyrelsens kontrolrapport.

Kroen fik en bøde på 60.000 kroner, og det fremgår blandt andet af kontrolrapporten, at personalet ikke var instrueret i at blive væk fra arbejde i to dage efter, der har været mistanke om, at de har haft en sygdom, der kan sprede sig til fødevarerne.

- Det er forfærdeligt. Vi er meget kede af situationen. Det drejer sig ikke om bøden, men de gæster som har været syge. Det er dødærgerligt og tager tid at komme over, siger kroens indehaver, Morten Frandsen.

Roskildesyge kan ikke altid ses

Morten Frandsen var ikke klar over, at køkkenmedarbejderen kunne smitte, da han mødte op på arbejde.

- Han så helt rask ud. Man kan ikke se, at vedkommende er syg, siger han.

Og det er netop et af problemerne med roskildesyge. Sygen kan skjule sig, fordi man kan smitte nogle dage inden og efter et udbrud – også selvom man føler sig rask.

Efter udbruddet gjorde Fjelsted Skov Kro køkkenet grundigt rent, og medarbejderen blev sendt hjem. Siden har alle ansatte været på kursus og fået vejledning i hygiejne fra Fødevarestyrelsen.

Sygdom giver dårligt rygte

Det er en stor belastning både for gæster og køkkenpersonale, når der er udbrud af roskildesyge, fortæller Tine Skriver, fødevarechef i Horesta, der en brancheorganisation for hoteller og restauranter.

Hvis det eksempelvis drejer sig om kantiner, så ser køkkenpersonalet ofte kunderne dagligt – og for restauranter kan det give et dårligt rygte, siger hun.

- For medarbejdere er det ekstremt belastende. Man mister ordrer, får en sur smiley og risikerer i værste fald at lukke. Oveni er der det personlige aspekt, at man kan møde kunderne igen, siger hun.

Spørg ind til syge medarbejdere

Fjelsted Skov Kro er meget opmærksom på at forhindre, at noget lignende sker igen, forsikrer indehaveren.

- Man skal som virksomhedsejer ikke være bange for at spørge ind til syge medarbejdere, så kan man få et overblik over situationen på forhånd, siger Morten Frandsen.