Medieanalytiker om 'krig' mellem giganter: Begge kommer til at miste mange penge

YouSee kommer ikke til at have populære Discovery-kanaler i sortimentet fra nytår.

YouSee-kunder vil fra 1. januar ikke kunne se fodboldlandsholdet kvalifikationskampe. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Der er blevet lagt arm i månedsvis mellem de to tv-giganter YouSee og Discovery.

Men der er ikke fundet nogen vinder - tværtimod har begge parter fået lidt af et sæbeøje.

I dag meddelte YouSee nemlig, at de ikke har kunnet finde en aftale med Discovery, hvilket betyder, at op mod 1,2 millioner YouSee-kunder ikke kan se kanaler som Kanal 5, 6'eren og Eurosport fra det nye år.

Forløbet undrer Claus Bülow Christensen, som er selvstændig medieanalytiker. Han har tidligere udtalt, at han troede, at de to parter ville kunne opnå en løsning, så YouSee-kunder stadig ville kunne se for eksempel herrelandsholdet i fodbold.

I dag må han dog æde sine ord en smule.

- Begge parter - måske især YouSee - er nervøse for, hvad konsekvenserne kan blive af at give sig for meget i den her krig, som dybest set handler om penge og de meget dyre sportsrettigheder, siger Claus Bülow Christensen.

Må kunne blive enige om en aftale

Medieanalytikeren hæfter sig ved, at YouSee oplyser, at de stadig er i dialog, og derfor tror han på, at de vil kunne opnå en aftale i fremtiden.

- De kommer til at miste mange penge på det begge to. Hos YouSee vil der være kunder, der forlader dem, da de ikke kan se kanalerne. Det er lidt uvist, hvor stor effekten er, men det vil vi kunne se 1. januar, siger han og fortsætter:

- Discovery har også meget på spil, når man ser på den meget aggressive og dyre kampagne, de har kørt mod YouSee. Jeg vurderer, at de har opbakning fra deres amerikanske bagland at køre på.

Hvordan vil et eventuelt kompromis være mellem de to parter?

- De må kunne blive enige om, at de mest sportstunge kanaler kommer til at ligge i en eller anden pakke hos YouSee. Så må Discovery til gengæld affinde sig med, at flere af deres kanaler kommer ind i bland-selv-universet, siger Claus Bülow Christensen.

Med de økonomiske konsekvenser in mente, hvordan giver det så nogen som helst mening, at de ikke har indgået et kompromis?

- Man burde i grunden kunne have siddet bag et forhandlingsbord og talt sig frem til et kompromis. Det er bestemt ikke nogen ønskværdig situation for nogen af parterne, siger han.

Men som alt tyder på, så vil Discoverys kanaler ikke indgå i YouSees kanaludbud fra 1. januar. Og først her kan man vurdere konsekvensen af det manglende samarbejde fra de to mediegiganter, lyder det fra Claus Bülow Christensen.

- Det kan godt være, at YouSee har lidt is i maven og tænker, at det nok ikke bliver så slemt med kunder, der forlader dem. Deres oprindelige logik ved at gå hårdt til Discovery var nemlig, at der ikke er så mange, som ser de kanaler længere. Spørgsmålet er, om de har forregnet sig - det kan vi først se, når kanalerne forsvinder, siger han.