Mekanikere indrømmer: Danske lastbiler snyder med miljørensning

Men politiet har ikke stoppet én eneste dansk lastbil under den 14 måneder lange kontrol.

Siden april sidste år har politiet kontrolleret lastbiler i hele landet. Det er udelukkende udenlandske lastbiler, der er blevet taget i at snyde (Foto: DR Nyheder)

Siden april sidste år har politiet kontrolleret omkring 800 lastbiler på de danske motorveje for at se, om de snyder med det system, der skal sørge for at mindske forureningen.

I 23 procent af tilfældene var der monteret en lille elektronisk snydeboks, der slår lastbilens miljørensningssystem fra, så der sendes alt for mange sundhedsskadelige NOx-gasser, de såkaldte kvælstofoxider, ud i luften.

Men ikke én eneste lastbilchauffør i kontrollen har været dansk. Men 21 Søndag kan nu afsløre, at der også er danske chauffører og vognmænd, der køber og får monteret snydebokse.

Ved at udgive sig for at være lastbilchauffør har 21 Søndag ringet til flere mekanikere i Danmark og Sverige, der fortæller, at de sælger udstyret og har installeret det i danske lastbiler.

En svensk mekaniker fortæller blandt andet, at han har monteret bokse i omkring 20-25 danske lastbiler - både for private chauffører og større vognmandsvirksomheder.

- Jeg har ordnet tre eller fire lastbiler i København. Og så har jeg solgt seks bokse til et stort firma i Nordsjælland. Der findes en masse bokse i Danmark, fortæller personen, der ønsker at være anonym. 21 Søndag kender mekanikerens identitet.

"Du vil blive forbavset over, hvor mange der kører rundt"

Ved et værksted i Midtjylland sælges boksene på en hjemmeside. Mekanikeren, der sælger og monterer snydeboksene, ønsker ligeledes at være anonym. Også her er 21 Søndag bekendt med personens identitet.

Du har erfaring med at sætte de her i lastbiler – og det virker?

- Ja, ja, det er noget, der dur.

Kommer du ud og gør det, eller skal jeg komme til dig?

- Jamen. Ved du, hvor OBD-stikket sidder på en lastbil?

Ja, det tror jeg.

- Ellers så kan jeg godt sende et skema med, hvor det er. For den skal sådan set bare sættes deri. Så gør den det hele selv.

Den lille boks på billedet manipulerer med lastbilens system og sætter en stopper for, at Adblue fjerner det meste af de sundhedsskadelige NOx-gasser. Foto: DR Nyheder

Så det er til at gøre selv?

- Ja, det er. Medmindre man vil have den slået fra permanent, så kan man sagtens selv gøre det.

Ok. Og kvaliteten er ok på den her boks eller?

- Ganske udmærket ja. Det eneste den gør, det er, at den lukker for den enhed, der bruger Adblue.

Så der kører danske lastbiler rundt i Danmark, hvor det er slået fra?

- Du vil blive forbavset over, hvor mange der kører rundt i Danmark, hvor EGR eller Adblue er slået fra.

Mekanikeren fra det midtjyske værksted, har ikke gjort sig de store overvejelser om, at de lastbiler, der får installeret boksene, forurener mere end tilladt.

- Hvis jeg ikke sælger dem, er der bare nogle andre, der gør det.

Dårligt for forureningen

Adblue er en særlig væske, der renser lastbilens udstødning. Den bliver sprøjtet ind i udstødningen og fjerner det meste af de sundhedsskadelige NOx-gasser.

Moderne lastbiler er i dag udstyret med systemet for at skåne os for det meste af den forurening, lastbilerne udsender.

Hvis systemet går i stykker, eller der mangler Adblue-væske, vil en lampe lyse i instrumentbrættet, og lastbilen kan ikke længere køre for fuld kraft. Det skal sikre, at chaufføren får fejlen rettet, inden han kører videre. Men for at spare penge snyder nogle chauffører og installerer den lille boks, som slår katalysatoren fra, så den manglende Adblue-væske ikke længere registreres.

Dermed kan bilen køre videre for fuld kraft - samtidig med at den forurener cirka 10 gange så meget, som det er tilladt.

Politiet udvælger ikke tilfældige lastbiler under kontrollen, men går specifikt efter ældre modeller. Derfor er det også flest østeuropæere, der bliver kontrolleret.

Ifølge politiet hænger det sammen med, at danske lastbiler oftere er nyere, og de kører på servicekontrakter, og derfor er incitamentet til at snyde ikke så stort.

I videoen oven for kan du se politiet være på kontrol ved motorvej E20 ved Køge syd for København.

"Fuldstændig uacceptabelt"

Politiet begyndte at kontrollere lastbiler på de danske motorveje i foråret sidste år, og efter kort tid blev flere snuppet med en snydeboks, der blokerer for Adblue-systemet.

I november vedtog Folketinget, at bødetaksten skulle stige fra 1.000 kroner til 7.500 for en chauffør og 15.000 kroner for en vognmand, for at dæmme op for problemet.

Erik Østergaard, der er administrerende direktør for DTL Danske Vognmænd, mener, det er "fuldstændig uacceptabelt", hvis danske lastbilchauffører også snyder.

- Uanset om det er udlændinge eller danskere, er det et indgreb i lastbilen, der er ulovligt, og som medfører, at der bliver udledt sundhedsskadelige stoffer i luften. Danske vognmænd skal ikke snyde på vægtskålen.

Kommer det bag på dig, at der tilsyneladende er danskere, der snyder med det her?

- Ja, det gør det faktisk. For hidtil har det været et problem, der har været knyttet op på østeuropæiske biler. Vi har ingen dokumentation på, at der er danske biler, der gør det samme. Men der vil selvfølgelig være nogle brodne kar, der kan føle sig fristet til at gøre det, siger han og fortsætter:

- Vi bliver nødt til at få strammet op, selvom bødetaksterne er ændret. Det mener jeg bedst, at man gør gennem de kontroller, som Rigspolitiet udfører. Det er dér, der bliver slået ned på den type af overtrædelser.

I 21 Søndag klokken 21.00 på DR1 kan du få hele historien om politiets kontrol af lastbilers fusk med miljørensning.

Facebook
Twitter