Metro til lufthavnen åbner før tid

Byggeriet af Metroens tredje etape mellem Lergravsparken og Københavns Lufthavn Kastrup er nu så fremskredet, at Ørestadsselskabet har lagt sig fast på 28.september som den præcise åbningsdato.

Passagerer fra det sydlige Amager kan snart slutte sig til myldretidstrafikken i den københavnske metro. (Foto: DR © DR)

Metropassagererne i den danske hovedstad får fra fredag 28. september yderligere 4,5 kilometer spor at køre med førerløse tog på, erfarer Berlingske Tidende.

Byggeriet af Metroens tredje etape mellem Lergravsparken og Københavns Lufthavn Kastrup er nu så fremskredet, at Ørestadsselskabet for første gang kan oplyse den præcise åbningsdato.

Kryds i kronprinsens kalender

Oprindelig skulle indvielsen foregå i slutningen af oktober, men de indledende test af metrodriften har været så vellykkede, at kronprins Frederik er blevet inviteret til åbningsfest nogle uger før end beregnet. Og Kronprinsen har allerede sat kryds i kalenderen.

- Det er meget tilfredsstillende, at Metroens tredje etape åbner før tiden og holder budgettet. Metroen har generelt set vist sin værdi som en sikker og hurtig transportform, og med den nye strækning får borgerne en nem og hurtig adgang til Amager, Strandparken og lufthavnen, siger Ørestadsselskabets administrerende direktør, Jens Kramer Mikkelsen.

Badebanen

Det har taget knap fire år og kostet 1,7 milliarder kroner i 2007-priser at bygge "den lille ny" og de fem nye stationer. Selv om strækningen i visse kredse er døbt "badebanen" er Jens Kramer Mikkelsen overbevist om, at den nok skal blive brugt af andre end gæsterne til Femøren og Strandparken.

- Det er en bane med mange funktioner. For beboerne og deres familier, for hjem-arbejdsplads-trafik og for rejsende til og fra lufthavnen. Men det er selvfølgelig også en bane for gæster til Strandparken, siger Jens Kramer Mikkelsen.