Metroselskabet fremskynder skinneslibning efter klagestorm

Metroselskabet vil begynde at slibe skinnerne på Cityringen søndag, hvilket skulle give mindre larm fra togene.

Den nye strækning på metroen i København blev sat i drift den 29. september, uden at skinnerne var slebet. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

Hvert tredje minut om dagen og hver femte minut om natten kan de nye metrotog i Cityringen høres i lejligheder og huse i København.

Metroselskabet nåede nemlig ikke i mål med at få slebet skinnerne på strækningen, før togene blev sat i drift i slutningen af september.

Allerede inden åbningen havde testkørsler på strækninger kastet adskillige naboklager af sig. Og de er kun blevet flere, efter at togene kører i døgndrift på de uslebne skinner.

178 naboer til den nye metrostrækning har fra 1. januar til 6. oktober henvendt sig til Metroselskabet for at klage over støj og rystelser, når der kører tog under deres bolig. Det viser en aktindsigt, som DR har modtaget.

Alene den første uge, efter at den nye strækning blev taget i brug, har 68 nye naboer henvendt sig på grund af støj.

Derfor har Metroselskabet nu valgt at fremskynde slibningen, så den starter allerede på søndag, fremgår det af aktindsigten i tidsplanen for slibningen.

Tidligere har det lydt, at skinnerne ville blive slebet omkring årsskiftet, og senere har Metroselskabets meldt ud, at det 'håber', at slibningen ville begynde i slutningen af oktober.

'Det føles, som om et tog kører gennem en'

En af de naboer, der har klaget til Metroselskabet, er Therkel Sand Therkelsen.

Børnefamilien på Frederiksberg består af to voksne og tre drenge, der pludselig har fået andet end larmen fra en småbørnsfamilie at tænke på.

- Der har været støj hele sommeren, hvor der var testkørsel. Der var det sporadisk, men nu er det hele døgnet, fortæller Therkel Sand Therkelsen.

Det er særligt familiens stueetage, der er ramt af larmen, der tydeligt kan høres i soveværelset og den yngste søns værelse.

- Det er sådan en rumlen, der kommer langt fra, kommer tættere på, og så får man en fornemmelse af, at der kører et tog gennem én, og der kommer rystelser.

Også ved Nuuks Plads på Nørrebro er der problemer med støjen.

Metrostationen ved Nuuks Plads på Nørrebro. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

Her oplever Anne Bødker også larmen og rystelserne, hver gang et tog kører under lejligheden.

- Jeg hører det hele tiden, og det er et stresselement, når man skal ligge og sove, og der er den larm hele tiden, siger hun.

Anne Bødker har tidligere sovet med ørepropper en gang imellem for ikke at vågne, når skraldemændene to gange kommer forbi ved 5-tiden.

- Hvis jeg ikke havde ørepropper i, var det noget andet. Jeg kan faktisk også høre det, selvom jeg har ørepropper i. Og dem sover jeg med hver nat nu.

Frygt for, at larmen bliver ved

I Brumleby på Østebro bor Flemming Ostermann sammen med sin kone.

- Det er værst, når man ikke laver andet. Når man ligger og læser, så er det meget generende. Min kone bliver nærmest nervøs af det. Og nogle opfatter det som skræmmende, siger han.

Flemming Ostermann ville ønske, at Metroselskabet havde taget sig tid til at slibe skinnerne, inden metroen blev sat i drift.

Men han kan godt forstå, at den skulle sættes i gang, og han har også selv glædet sig til at få en ny metrostation lige om hjørnet.

Men nu frygter han, at 'larmen fra dybet', som han kalder det, vil blive ved.

- Jeg vil gerne være optimist, men jeg føler, at vi bliver holdt hen med den skinneslibning.

- Vi venter med spænding på, at de kommer og besøger os, når de har slebet skinnerne. Så kommer der en og lytter og tager nogle målinger.

Naboer tilbudt hotelophold

I Metroselskabets korrespondancer med naboerne til metroen, har de i flere tilfælde luftet muligheden for, at beboerne kunne få et ophold på et hotel.

- Det er jo slet ikke aktuelt, når man er en familie med tre børn, siger Therkel Sand Therkelsen fra Frederiksberg.

Han har faktisk bedt Metroselskabet om en kompensation. Den del af hans mail har Metroselskabet dog ikke svaret på.

- Lige nu er jeg bare fokuseret på, at støjen går væk. Men jeg mener, at det ville være fuldt berettiget med en økonomisk kompensation, siger han.

For Anne Bødker på Nørrebro handler det dog overhovedet ikke om penge.

- Jeg er ligeglad med penge, jeg vil bare gerne have, at det stopper.

Metroselskabet har oplyst, at togene vil overholde grænseværdierne for støj. De grænseværdier er sat ud fra, hvad der er sundhedsmæssigt acceptabelt, men ikke ud fra, at man ikke skal kunne høre noget, har selskabet tidligere oplyset.

Og præcis hvor meget slibningen dæmper støjen, kan selskabet ikke oplyse.

- De havde lovet, at det ikke skulle være et problem. Og det larmer rigtig meget i min lejlighed. Jeg vil faktisk overveje at sælge den, hvis det bliver ved, siger hun.

Metroselskabet: Derfor sliber vi først skinnerne nu

Hos Metroselskabet fortæller enhedschef for kunder og naboer, Hanne Tærsbøl Schmidt, at man har valgt at fremskynde slibningen af skinnerne på grund af de mange borgeres klager.

- Vi ved, at skinneslibningen vil have en effekt, siger hun.

Hvor længe vil skinneslibningen tage?

- Vi har to rør, og skinnerne i begge rør skal slibes. Det tager en uge for hver rør, og så går der yderligere cirka 14 dage, før den fulde effekt af slibningen indtræder, siger enhedschefen.

Hvorfor valgte I ikke at foretage skinneslibningen, inden I satte den nye metro i drift?

- Det vigtigste for os inden åbningen af Cityringen var at få gennemført alle de aktiviteter, som er nødvendige for at få sikkerhedsgodkendelsen. Og skinneslibningen er ikke en del af sikkerhedsgodkendelsen, siger Hanne Tærsbøl Schmidt og fortsætter:

- Derfor blev det ærgerligvis flyttet om på den anden side af åbningen. Vi ønskede at åbne metroen til tiden af hensyn til de mange, som får glæde af metroen.

Enhedschefen fortæller, at man har tilbudt de berørte borgere at komme på hotel, indtil slibningen er færdiggjort. Det har ni husstande takket ja til.

Skinneslibningen kommer ikke til at betyde noget for driften, da slibningen kommer til at foregå om natten, oplyser Hanne Tærsbøl Schmidt.