Michael patruljerede alene på Nørrebro: Politikere vil have vagter til at køre sammen to og to

Mens politiet altid kører to og to, kan vagter sendes på opgaver til udsatte områder helt alene.

Michael Olsen har fået trusler fra både bandemedlemmer og hundeluftere, når han patruljerede omkring Nørrebro i København (Foto: Troels Esmarch)

- Jeg venter på dig, når du får fri.

- Jeg kan sagtens tæve sådan en som dig.

- Forsvind, hvis du ved, hvad der er sundt for dig selv.

Det er nogle af de mange trusler, som Michael Munch-Olsen har modtaget på jobbet som sikkerhedsvagt.

I området omkring Tagensvej på Nørrebro i København er han blevet truet, mens han har været alene på patrulje og passet sit arbejde som sikkerhedsvagt.

- Når du går her helt alene om aftenen, og det er mørkt, så føler du dig meget udsat, hvis der skulle ske et eller andet - særligt i områder på Nørrebro, hvor der huserer bander, siger Michael Munch-Olsen.

For mens politiet patruljerer sammen to og to, så kan sikkerhedsvagter blive sendt alene afsted på opgaver til udsatte områder.

Retsordførere vil have vagter til at køre sammen to og to

Men det er uholdbart, mener flere retsordførereChristiansborg. De vil have ændret vagtloven, så vagtfirmaer altid skal risikovurdere, hvornår der er behov for at sende mere end én vagt afsted.

De meldinger kommer, efter at DR Nyheder har interviewet 30 vagter, der beretter om trusler på jobbet.

- Jeg synes, det giver god mening, at vi laver en vurdering af det arbejde, vagterne udfører, og hvilke risici der er i bestemte områder. For med alenearbejde er der risiko for at føle sig utryg, og hvis der opstår en situation, så kræver det meget af én person, siger SF's retsordfører Karina Lorentzen.

Ifølge hende er det afgørende, at man fra politisk hold sætter foden ned og sørger for, at vagter altid kører sammen to og to i visse områder.

- Det siger sig selv, at truslerne mod vagter ikke er acceptable, og det skal vi gøre noget ved. Man er nødt til at lovgive om det her, for det må være vagternes sikkerhed, der er afgørende.

Dansk Folkepartis retsordfører Peter Skaarup kalder truslerne mod vagter for 'en skandale':

- Der er brug for en ny lovgivning, når det gælder vagter. Blandt andet det forhold, at der skal være to ude, når man transporterer sig rundt og prøver på at opretholde lov og orden.

Peter Skaarup vil have Justitsministeren til at lave lovgivning, der sikrer, at vagterne kan være to sammen og ifølge ham dermed være bedre beskyttet mod trusler.

- Vi skal have regeringen til at sørge for, at vagterne kan være trygge.

To på vagt giver mere tryghed

For Michael Munch-Olsen havde det gjort en stor forskel, hvis han ikke havde været alene, da han blev truet, mens han passede sit vagtjob.

- Det vil gøre, at du trods alt har en, der kan bakke dig op eller hjælpe dig, hvis der sker et eller andet. I er to om det, siger han.

Hvis vagter kører sammen to og to, kan det ligefrem have en forebyggende effekt på, om hændelser udvikler sig til deciderede trusler. Det vurderer seniorforsker Lars Peter Andersen, der forsker i vold og trusler på Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning:

- Hvis man oplever noget ubehageligt eller føler sig i fare, så er man mere tryg, når man er sammen med én, fordi man er to til at modstå den her eventuelle fare. Det i sig selv kan mindske risikoen for, at trusler overhovedet opstår.

Seniorforskeren mener, at vagterne bedre kan bearbejde oplevelser med trusler, hvis de kører sammen to og to, og at det har en væsentlig betydning for, at truslerne ikke bliver siddende i kroppen og udvikler sig til traumer.

- Det er en god ting, hvis man kan køre sammen to og to. Det giver noget mere tryghed, og det kan betyde, at ubehagelige situationer udvikler sig mindre dramatisk, siger Lars Peter Andersen.

Vagtfirmaer åbne for forslag om to på vagt

De største danske vagtfirmaer er organiseret i Dansk Industri. Her erkender Jakob Scharff, der er branchedirektør for vagtvirksomhederne, at der er store problemer med trusler mod vagter.

- Det er noget, vi er nødt til at tage alvorligt, siger Jakob Scharff.

Han er åben over for forslaget om, at vagterne skal køre to og to sammen i områder, hvor der er risiko for eksempelvis trusler.

- Vi vil blandt andet gerne kigge på muligheden for, om der skal være to vagter. Men det er jo noget, vi skal balancere i forhold til, hvad omkostningen bliver, siger Jakob Scharff.

Vagtvirksomhedernes branchedirektør hæfter sig ved, at den danske vagtlov ikke er opdateret siden 1986. Derfor trænger hele vagtområdet til et grundigt servicetjek, mener han:

- Vi skal drøfte det her med fagbevægelsen, og vi skal drøfte det i branchen. Vi er helt sikkert også nødt til at se på, hvad vi som virksomheder konkret kan gøre for at sikre, at når man arbejder som vagt, så er man tryg og sikker, og der er nogen som passer på én i sidste ende. Det er enormt vigtigt.

Justitsministeren undersøger vagternes arbejdsforhold

Både Karina Lorentzen (SF) og Peter Skaarup (DF) har tidligere stillet spørgsmål til Justitsminister Nick Hækkerup (S) på baggrund af netop trusler mod vagter i sikkerhedsbranchen. De kræver blandt andet svar på, hvor mange vagter der bliver truet.

Blandt andet derfor har justitsministeren nu bedt sine embedsmænd om at undersøge truslerne i vagtbranchen.

- Lige nu er vi ved at indhente tal for problemets omfang. I første omgang bliver trusler og sygefravær undersøgt. Og så skal vi selvfølgelig i dialog med branchen om, hvad der er relevant at gøre, så vi kan få styr på det her, siger Nick Hækkerup.

Justitsministeren kalder truslerne mod vagter for uacceptable. Derfor er han klar til at se på retsordførernes forslag om at risikovurdere i udsatte områder og at være to på vagt i visse situationer, som man gør det i Malmö i Sverige.

- Hvis man som vagt bevæger sig i et område, hvor man ved, at noget kan gå galt, vil det være oplagt, at man skal være to sammen til at løse det. Der er ingen, der skal gå på arbejde og blive udsat for trusler, siger Nick Hækkerup.

Efter 13 år som vagt fik Michael Munch-Olsen ved årsskiftet nok.

- Som konsekvens af alt det her, har jeg valgt at sige min stilling op.

Men han afviser ikke, at han en dag kan finde på at vende tilbage til vagtbranchen:

- Hvis man kunne få opnormeret vores sikkerhed ved at være to i bilen eller andre metoder, der gør, at vi kan føle os sikre, når vi bevæger os rundt, så kunne jeg godt finde på at vende tilbage igen.