Miljøzoner virker - i nogle få år

Luften i storbyerne er blevet renere, efter at der er blevet indført miljøzoner, viser rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser.

Åboulevarden i København er en af Danmarks mest forurenede gader. (© DR)

Luften i storbyerne er blevet renere, efter at der er blevet indført miljøzoner.

Men i de kommende år bliver udbyttet af mijø

zonerne
gradvist mindre, fordi
EU
samtidig
skærper
kravene til især den tunge trafik.

Det viser en rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet, som har undersøgt om, hvorvidt

zonerne
i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg har
begrænset
udledningen af sundhedsskadelige partikler og
kvælstoffer
.

Konklusionen er, at miljø

zonerne
kun "i et vist omfang"
begrænser
lastbilers og bussers forurening.

Mere miljørigtige biler

- Forureningen er ikke kun bragt ned, fordi der nu stilles strengere krav til lastbiler og busser om bl.a. partikelfiltre. Men det har også hjulpet, at der i bilparken løbende er sket en udskiftning til mere miljørigtige biler, siger seniorforsker Steen Solvang Jensen, som har været med til at lave undersøgelsen.

I en af Københavns mest forurenede gader, Åboulevarden, er den forurening, som beboere,

fodgængere
og cyklister er udsat for, faldet med fem procent.

Forskerne har også set frem i tiden og er nået frem til, at miljøzonernes

effekt
i 2020 stort set vil være udlignet af fortsat
skærpede
EU
-krav til bilparken. Det betyder, at
effekten
af miljø
zonerne
især vil kunne mærkes i årene frem til 2015, for derefter at tage af frem til 2020.

Steen Solvang Jensen forudser dog, at også de danske miljøkrav løbende vil blive

skærpet
i perioden.

Facebook
Twitter