Mindre bøvl og bureaukrati: Forslag skal gøre det lettere at planlægge byfester, koncerter og loppemarkeder

Torsdag fremsætter en række politikere et beslutningsforslag i Folketinget om en fælles digital løsning for by- og markedsfester.

Der kan være op mod 30-40 tilladelser, som skal indhentes, før du kan afholde en byfest eller et marked med forskellige aktiviteter. Her i baggrunden ses Ørbæk Marked. (Foto: Privatfoto: Ørbæk Marked // Grafik: Lærke Kromann)

Hvis du vil arrangere en byfest, et loppemarked eller en koncert som frivillig for måske at tjene penge til det lokale foreningsliv, så tag en dyb indånding.

For det kan være en tung og tidskrævende proces med et hav af ansøgninger til myndigheder, kommuner og beredskaber, før du er i mål.

Men fremover skal det være lettere at få tilladelserne i hus til din lokale byfest eller marked.

Det mener en række Venstre-politikere, som torsdag stiller et forslag i Folketinget om at lave én fælles digital løsning for alle by- og markedsfester.

Folketingsmedlem for Venstre Eva Kjer Hansen er en af personerne bag forslaget om den digitale platform.

- Hvis man vil lave en koncert, en byfest eller et marked, så kan man lave én ansøgning, der så går til samtlige myndigheder, som skal give tilladelser til de aktiviteter, der skal være, siger hun til Public Service på P1.

Jesper Sommer Andersen står i spidsen for Ørbæk Marked som formand for Ørbæk Borgerforening, der arrangerer det årlige kræmmermarked på Østfyn. (Foto: Anne Mette Thrane)

Ønsket er altså én portal, hvor man samler alle informationer, og ét system, hvorfra man kan sende forespørgsler og ansøgninger til de rette personer.

Og det er der i den grad behov for, fortæller Jesper Sommer Andersen, som er formand for Ørbæk Borgerforening, der arrangerer Ørbæk Marked. Her skal de blandt andet søge om tilladelse til et afholde et kræmmermarked med op mod 400 boder og fem telte med musik og underholdning.

- Det vil jo gøre det langt, langt nemmere for mig kun at skulle lægge materialet op ét sted, så de forskellige relevante myndigheder kan hente det der. Det vil betyde en kæmpe forskel, siger han.

Mange ansøgninger

For Jesper Sommer Andersen er det hvert år et stort arbejde at få skrevet de mange ansøgninger, som skal sendes afsted for at kunne gennemføre Ørbæk Marked.

- Der er meget arbejde, og der er rigtig mange instanser og forskellige ansøgninger, vi skal have lavet. Jeg har ikke timeantallet, men der går mange aftener og lørdage og søndage på det, fortæller Jesper Sommer Andersen, som ville være glad for at have én samlet digital platform.

- Det ville være kanon kun at skulle lægge det op én gang. Så skal jeg heller ikke sidde med min liste og kontrollere og have ondt i maven over, om jeg nu har husket dem alle sammen, siger han.

Johannes Gjesing, som er formand for byfesten i Gram, Pins'Mærken, er enig i, at det er omstændigt at sende ansøgninger afsted, foretage opkald og eftersende bilag og præciseringer. Men han mener også, at der allerede er sket en forbedring de seneste år.

Johannes Gjesing er formand for Pins'Mærken i Gram. Han sidder med alle ansøgningerne, der skal sendes afsted hvert år. Papirarbejdet fylder en del, som man kan se i mapperne på billedet. (Foto: PRIVATFOTO)

- De forskellige myndigheder er blevet meget bedre til at samarbejde - beredskab, kommune og politi for eksempel. Og der er kommet nogle portaler, hvor man som virksomhed kan logge sig på med sin NemID, og så henter systemet allerede mange centrale ting. Men det er omstændigt, siger han.

Svært at skaffe nye frivillige kræfter

Også Mogens Lorenzen, som er næstformand for Sammenslutningen for By- og Markedsfester, mener, at de mange ansøgninger er en tung proces at skulle igennem, når man er frivillig arrangør af et marked eller en byfest.

- Hvis de har været igennem sådan en procedure, hvor der måske skal 30-40 ansøgninger til, så er der jo nogen, der falder fra, og siger, ’det kan vi simpelthen ikke bruge vores dyrebare fritid på og søge alt det her det ene år efter det andet’, fortæller Mogens Lorenzen.

Næstformand for Sammenslutningen for By- og Markedsfester, Mogens Lorenzen, mener, at det er et stort arbejde at skulle igennem de mange ansøgninger. (Foto: PRIVATFOTO)

Hvis der skal komme nye kræfter til det frivillige arbejde, er det særligt vigtigt med en lettere ansøgningsproces, mener han.

- Vi kan jo se, at hver gang der kommer nye mennesker til, så får de jo et chok og er ved at løbe skrigende bort over det store arbejde, siger Mogens Lorenzen og fortsætter:

- Det kan godt tage en mand 14 dage i fuldtidsarbejde at få alle de her ansøgninger gjort klar, og det kan vi simpelthen mærke i By- og Markedsfester, at det bliver sværere og sværere at få folk til at påtage sig det stykke arbejde.

Gevinst også for myndigheder

Det er ikke kun arrangørerne, der kan have glæde af en fælles digital løsning. Det kan også være en gevinst for de myndigheder, som skal modtage ansøgninger.

- Om man er kommune, politi, Vejdirektoratet, Erhvervsstyrelsen, Told og Skat, eller hvem der nu er af myndigheder, som skal indover i forbindelse med sådan et arrangement, så er alle jo interesseret i, at det foregår så smidigt og ubureaukratisk som muligt, siger Eva Kjer Hansen til det konstruktive journalistiske program Public Service på P1.

Det vil kunne lade sig gøre med én digital ansøgning, som går til samtlige myndigheder, forklarer hun.

- Det vil i dén grad lette arbejdet for de frivillige, som i øvrigt vil kunne genbruge samme materiale år efter år, siger Eva Kjer Hansen.

Men spørgsmålet er, om det overhovedet er en statslig opgave at tilbyde en fælles digital platform? I nogle kommuner som for eksempel i Aarhus og Favrskov har man løst den store strukturelle opgave med blandt andet ensartede it-løsninger og en direkte kontakt med arangørerne.

- Problemet med de kommunale løsninger er, at de ikke inkluderer andre myndigheder. Det er jo rigtig vigtigt, at vi også har Vejdirektoratet, Erhvervsstyrelsen, politiet og alle de andre statslige styrelser med. Og det er det, vi gerne vil opnå ved, at vi laver en national ordning, siger Eva Kjer Hansen (V).

Beslutningsforslaget bliver fremsat i Folketinget torsdag den 29. april, og Eva Kjer Hansen (V) håber på opbakning til ideen.

- Jeg synes jo, der er åbenlyse fordele, hvor vi kan fjerne en masse bøvl og besvær for de frivillige ildsjæle rund omkring, der gerne vil have aktiviteter til at ske. Og det kan jeg ikke forestille mig andet, end at det vil der være bred opbakning til.

Hør Johannes Gjesing, som er formand for byfesten Pins'Mærken, fortælle om, hvilke forberedelser, det kræver, inden de kan afholde byfesten i Gram:

0:00
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk