Mineryddere sprængte 6000 kilo TNT: På havets bund ligger stadig tonsvis af gamle miner

Natos stående minerydningsstyrke, under dansk ledelse, har de seneste tre uger sprængt en rekordstor mængde sprængstof.

I tre uger har den danskledede styrke foretaget minerydning ud for den franske kyst, hvor der skal anlægges vindmøller. (Foto: Brian Djurslev SNMCMG1)

Det danske forsvars inspektionsskib Thetis har de sidste tre uger sejlet rundt i Den Engelske Kanal med en minerydningsstyrke for at bortsprænge ammunition fra Første og Anden Verdenskrig.

På havets bund ligger der nemlig fortsat tonsvis af miner og bomber med aktivt sprængstof.

- Ud for byer på begge sider af Den Engelske Kanal har der været voldsom tysk minedækning, som skulle forhindre allierede styrker i at gå i land i Normandiet. Vi fandt forbavsende mange tons, fortæller chef for Natos stående minerydningsstyke, Peter Krogh.

Under operationen ud for den franske kyst fik styrken bortsprængt hele 6.000 kilo TNT, hvilket ifølge forsvaret er en rekordhøj mængde.

- Vi fandt 12 miner og bomber på stor dybde, og det var nogle af de helt store med meget sprængstof i. Så nu er der et problem mindre i verden, siger Peter Krogh.

I de markerede områder er der stadig mange miner og ammunition tilbage fra de to verdenskrige.
I de markerede områder er der stadig mange miner og ammunition tilbage fra de to verdenskrige. (© DR/Mads Rafte Hein)

Havbunden gennemsøges

Ved minerydning gennemsøges havet og havbunden med en sonar, der kan finde frem til ammunitionen. Hver gang sonaren detekterer et objekt, sender styrken en undervandsrobot eller en dykker ned for at se, hvad det præcis er, der er fundet.

- Hvis det er en mine eller en bombe, som ikke er detoneret, sætter vi dynamit til og foretager en kontrolleret sprængning af ammunitionen, forklarer Peter Krogh, der påpeger, at det ikke er helt ufarligt at være på operationer:

- Vi har gjort det i mange år og vi ved, hvordan vi skal gøre det, men procedurerne skal overholdes, ellers er det farligt. Sprængstoffet er stadig skarpt, tilføjer han.

Der bliver også tid til mindre skydeøvelser under operationen på Den Engelske Channel. (© Forsvaret)

Gamle miner er ikke et særsyn

De mere end 70 år gamle miner og bomber er ikke et særsyn. Faktisk er sprængfarlige levn fra Første og Anden Verdenskrig flere gange dukket op på land rundt om i Europa.

I juli 2017 blev forsvar og politi kaldt til Rubjerg Knude Fyr i Nordjylland, fordi der var blevet fundet en britisk røgslørbombe fra Anden Verdenskrig, og i den tyske by Hannover opdagede man samme år fem gamle bomber i forbindelse med byggearbejde. Her evakuerede myndighederne 50.000 personer, svarende til en tiendedel af byen, mens bomberne blev desarmeret og fjernet.

Operationen i Den Engelske Kanal er bestilt af de franske myndigheder, fordi der skal bygges vindmøllepark på nogle af havarealerne, fortæller Peter Krogh.

- Vi skal sikre området, så de ikke støder på bomber og miner med aktivt sprængstof, når der bliver bygget. Miner og bomber kan nemlig detonere, hvis de får et uheldigt stød. I nyere tid er det sket, at fiskere er kommet galt afsted, fordi de har fået miner i nettet.

(© Forsvaret)

I kan vel ikke være helt sikre på, at I har fundet alt?

- Vi tager en procentdel af det, men vi kan ikke finde det hele. Det er nødvendigt at komme tilbage til et område år efter år, for nogle gange vil sand og revler dække ammunitionen. Et område kan ikke været ryddet 100 procent, for vi ved ikke, hvor mange miner, der er, understreger Peter Krogh.

Der er stadig miner på havbunden

Minerydningsstyrken anslår, at der er udlagt omkring 150.000 miner i nordeuropæiske farvande. Gennem tiden er der dog ikke redegjort nøjagtigt for antallet af miner, der er fundet og bortsprængt.

- Mange af dem er selvfølgelig fundet, men hovedparten ligger der nok stadig, og der er også nogle af dem, der ligger i farvandene omkring Danmark, siger Peter Krogh.

Herhjemme fjerner Søværnets Minørtjeneste hvert år mellem 20-40 gamle bomber og andre ammunitionsgenstande fra de danske farvande.

Ombord på BNS Bellis bliver der arbejdet med sonar for at finde gamle bomber og miner. (© Forsvaret)
Facebook
Twitter