Minibiler ruster hurtigt

Er du ejer af én af de prisfornuftige mindre biler, kan du godt ruste dig til en overraskelse.

De fleste minibiler er sparsomt rustbehandlede fra fabrikken. (© DR)

De fleste minibiler har fået en meget meget tvivlsom rustbeskyttelse. Bilerne er typisk meget sparsomt rustbeskyttede fra fabrikkens side, og tegnene på rust pibler frem inden for det første år eller to.

Beskyttelsen bærer præg af, at bilerne er robotsprøjtede, og sprøjtningen er slet ikke kommet ud i de kritiske kroge. Konsekvensen er, at bilerne ruster tidligere, end de ellers ville gøre. Det siger afdelingsleder i FDM, Jørgen Jørgensen, til Kontant. Han anbefaler derfor, at bilejerne sørger for at få deres nye bil rustbeskyttet fra starten af.

En af de bilejere, der har fået en kedelig overraskelse, er Anders Frøberg. Han købte en Kia Picanto for halvandet år siden, og nu har han opdaget rust langs nogle svejsninger ved bilens døre. Derfor frygter han, at det kan stå endnu værre til, hvis man kikker på undervognen, hvor bilen er allermest udsat for fugt, salt og skidt.

Anders Frøberg har ikke selv fået bilen undervognsbehandlet, for… - Jeg fik at vide, at den var godt behandlet nedenunder, og at man ikke skulle behandle den før end om et par år, fortæller Anders Frøberg til Kontant.

Utilstrækkelig behandling

Kontant beder FDM om at gennemgå Anders Frøbergs bil for at se hvor godt, eller dårligt, den er rustet til det danske klima. Da bilen kommer på liften, er det tydeligt, at den ikke er tilstrækkeligt beskyttet:

- Man kan se, når man kigger ind forfra her, så er det jo alle de steder, så er det jo alle de steder her, der er udsat for vand og vejsnavs, der bliver ramt, og der kan man se, at der ruster den lystigt, siger afdelingsleder Jørgen Jørgensen, FDM, som konkluderer:

- I forhold til bilens alder er den jo meget rusten. Jeg vil sige, at fabrikken har haft nogle nok forholdsvis gode intentioner om at rustbeskytte. Men de har ikke gjort det godt nok, i forhold til det, man kalder en god rustbeskyttelse.

Skal Anders Frøbergs bil beskyttes ordentligt mod rust, skal den altså have en ny behandling. Og det står i kontrast til, hvad Kia skriver i sin reklamefolder for bilen: ”Desuden har den en overlegen rustbeskyttelse”.

- Jørgen Jørgensen, vil du kalde det her en overlegen rustbeskyttelse?

- NEJ! Det vil jeg ikke gøre.

I en mail fra Kia anerkender direktør Morten Lyngsø, at supplerende rustbeskyttelse KAN være rigtig godt for bilen. Men det er helt individuelt og meget afhængigt af den enkelte kundes kørselsmønster.

Men Kia'en er ikke alene. FDM dumper blandt andre den populære Chevrolet Spark og Toyota Aygos rustbeskyttelse.

Du kan få rustbeskyttelse med i prisen

Kontant har undersøgt, hvad bilforhandlerne fortæller potentielle købere om rustbeskyttelsen af de spritnye mini-biler. En testperson har som interesseret køber besøgt en række tilfældigt udvalgte forhandlere

En Peugeot-forhandler, der blandt andet sælger modellen 107/108, fortæller, at bilen er rustbeskyttet, men han råder til at give den en undervognsbehandling, hvis man vil beholde den i mange år. På spørgsmålet, om han vil smide sådan en behandling med ind i prisen, er svaret, at det vil han ikke afvise.

Hos Toyota, som sælger minibilen Aygo, får Kontant at vide, at bilen har nogen rustbeskyttelse som fabriksny, men igen: hvis det er en bil, man gerne vil beholde i mange år, bør man give den en undervognsbehandling. Her foreslår forhandleren på eget initiativ, at det kan handles med ind i prisen.

Hos Kia spørger Kontant ind til Picantoen. Bilen, som Kia hævder, har "overlegen" rustbeskyttelse. Her siger sælgeren, at der er et tyndt lag rustbeskyttelse på den nye bil, og at man sagtens kan vente et par år med at rustbeskytte den. Altså samme besked, som Anders Frøberg fik, da han købte sin Picanto. Kia vil ikke smide en rustbeskyttelse ind i prisen, da der er tale om en kampagnemodel, som i forvejen er meget nedsat.

En Fiat-forhandler erklærer, at Fiat 500 er tilstrækkeligt rustbeskyttet fra fabrikkens side. Flere af sælgerne er altså i denne lille stikprøve gode til at oplyse om nødvendigheden af at rustbeskytte de nye biler. Nogle mener dog ikke, det er strengt nødvendigt de første par år. Og så er der altså mulighed for at få en rustbeskyttelse inkluderet i prisen, hvis du som bilkøber viser, at du ved, bilerne IKKE er klar til det danske klima.

Kontant kører ligeledes en række biler til undervognsbehandling. Se, hvordan det går – i Kontant, tirsdag kl. 21.00.

Facebook
Twitter