Minister efter rapport: Vi skal kunne stole på, at børn får de kram, de har brug for

Både pædagoger og minister er enige om, at uddannelsen skal styrkes.

Der er ikke tid til at give de studerende den rette oplæring, lyder det fra pædagoger. (Foto: Kim Haugaard © Scanpix)

Der er sjældent tid og ressourcer nok til at tage sig nok af de pædagogstuderende og nyuddannede, lyder det fra både pædagogerne og deres fagforening.

En ny undersøgelse viser, at børnehavebørn ikke får den voksenkontakt og omsorg, som de har brug for.

Ud af 560 børnehavebørn oplever hvert fjerde barn, at der ikke er en voksen, som er god til at trøste. Og hver femte svarer, at de ikke oplever at få et kram af pædagogerne.

Ifølge Børns Vilkår, der står bag rapporten, er der blandt andet behov for en forbedring af pædagoguddannelsen.

- Det kræver, at der er den pædagogiske faglighed til at aflæse og forstå børnenes signaler og reagere i rette tid, siger Malene Angelo, psykolog hos Børns Vilkår.

Rapporten fra Børns Vilkår kommer bare få dage efter, at tænketanken DEA rejste en hård kritik af pædagoguddannelsen.

DEA slog i rapporten ned på de nyuddannede pædagogers evne til at samarbejde med forældrene og arbejde tværfagligt.

Praktikantvejleder: Kritikken er berettiget

For Henriette Bagger-Hansen kommer kritikken af pædagogernes faglige niveau ikke som en overraskelse. Hun har været pædagog i 18 år og er til dagligt praktikantvejleder for pædagogstuderende.

- Jeg oplever nogle studerende, der ikke altid har helt styr på, hvad der sker, når de kommer ud i praktik. De ved ikke, hvad de skal, og hvad der foregår inde på studiet, siger Henriette Bagger-Hansen.

Det samme oplever børnehavepædagog Malene Seest Holmkvist, når hun har studerende eller nyuddannede på stuen.

- Studerende og nyuddannede har i dag sværere ved at gå til arbejdet. De har brug for meget mere sidemandsoplæring, og vi pædagoger skal hjælpe og forklare mere, siger Malene Seest holmkvist.

- Mange ting, som man burde kunne, når man kommer fra seminaret, kan de ikke mere.

Minister er bekymret

Hos uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen, bliver rapporterne fra DEA’s og Børns Vilkår mødt med bekymring.

- Vi har brug for en tryghed omkring, at alle børn får omsorg, trøst og kram, når der er brug for det, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Hun bakker op om, at pædagoguddannelsernes faglige niveau skal hæves.

- Vi har sagt, at Danmark skal være verdens bedste land at være barn i. Det drejer sig både om, hvad for en virkelighed, der er i vores daginstitutioner, men også hvad for nogle uddannelser og hvilken faglighed, vi klæder folk på med.

Ingen tid til sidemandslæring

Ifølge pædagog og praktikantvejleder Henriette Bagger-Hansen er der i dag ikke tid nok til at oplære de studerende under praktikforløbet.

- Som det er i dag, hvor de er en del af normeringen, der kan man ikke bare fjerne to mennesker fra stuen, fordi vi lige skal til samtale, siger pædagog og praktikantvejleder, Henriette Bagger-Hansen.

I stedet foreslår hun, at de studerende tages ud af normeringen, så der bliver gjort plads til oplæring, uden at det går ud over hverken børnene eller pædagogerne på stuen.

Men den løsning kan blive svær, lyder det fra uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen.

- Jeg kan godt forstå tanken, men det er også et spørgsmål, som vi skal være helt skarpe på, når vi diskuterer økonomi. For hvad er det, vi helst vil have? Vil vi helst have flere timer, flere pædagoger ansat eller have de studerende ud af normeringen? På den korte bane kommer vi ikke til at kunne alle ting.

Hjælp på vej

Pædagoguddannelsen er Danmarks største uddannelse med over 17.000 studerende, men oplevede for fjerde år i træk et faldende ansøgertal.

Uddannelses- og forskningsministeren meldte ud i august, at regeringen vil tilføre pædagoguddannelsen et økonomisk løft på knap 130 millioner kroner. Midlerne skal højne kvaliteten af pædagoguddannelsen, så flere søger ind på uddannelsen i fremtiden.