I dag blev resultaterne for den nye Pisa-undersøgelse fremlagt, og de taler sit tydelige sprog: Danske elever er blevet bedre til især matematik, men også i læsning og naturfag er der en lille fremgang.
Og resultatet glæder undervisningsminister Merete Riisager.
Den store fremgang i matematik skyldes, at der de sidste år har været fokus på matematikfaget i folkeskolen, mener hun.
- Der vil jeg bare sende rosen tilbage til matematiklærerne. Man har i en årrække arbejdet fuldstændigt seriøst med at opprioritere matematikfaget, og der er også lagt flere undervisningstimer ind, siger hun.
Merete Riisager understreger, at det dog stadig er for tidligt at se, om de ekstra undervisningstimer har haft en effekt.
Intet hokuspokus
Når de danske elever alligevel har klaret sig markant bedre i matematik end den sidste undersøgelse i 2012, skyldes det folkeskolens systematiske arbejde med faget, fortæller Merete Riisager.
- Det er jo ikke noget hokuspokus. Det er fagligt, solidt arbejde, som går forud for det her. Det er lærernes arbejde med metode, det er, at man arbejder sammen som matematiklærere, inspirerer hinanden og simpelthen sørger for at opprioritere fagligheden.
Folkes
kolereformen, som blev indført i 2014, betyder blandt andet, at der er mere undervisning i matematik. Men det er for tidligt at sige, om netop den har haft en effekt, understreger Merete Riisager.
- Når man laver den slags indsatser, kræver det et længere forløb, før man kan se resultaterne. Så når vi skal vurdere folkeskolereformen, må vi nok vente til, at nogle af de næste forskningsresultater kommer.
Mere arbejde forude
Selvom resultaterne for Pisa-undersøgelsen peger på, at de danske elever er på vej i den helt rigtige retning, er der stadig meget arbejde forude for folkeskolen.
Fremover kommer der især til at være mere fokus på naturfag og læsning, lover ministeren.
- Den tidligere minister Ellen Trane Nørby har lagt meget vægt på en naturfaglig indsats, og den kommer jeg til at føre videre, det er meget vigtigt. Læsning er også ekstremt vigtigt, for det er det, der åbner horisonten for eleverne, og som er forudsætningen for de andre fagligheder, siger Merete Riisager.