Minister om permanent fartkontrol: Øresund og Storebælt kræver særlig trafiksikkerhed

Derfor kommer der permanent hastighedskontrol de to steder, siger transportministeren.

Der kommer permanent fartkontrol på Storebæltsbroen, så 'hurtigt som muligt'. (Foto: ERik Refner © Scanpix)

Selvom der bliver kørt for hurtigt mange steder i landet, bliver det Storebæltsbroen og Øresundstunnelen, der som de første steder i landet får permanent strækningskontrol.

Det fortæller transportminister Benny Engelbrecht (S) til DR Nyheder.

- Sker der uheld der, så er det til massiv gene for de øvrige trafikanter, men det er også til ekstraordinær stor fare især i Øresundstunnelen, siger han.

Årsagen til, at ministeren har besluttet at indføre permanent hastighedskontrol, er flere hastighedsmålinger, hvor langt de fleste bilister har kørt alt for stærkt på de to strækninger.

Ligeledes har DR Nyheder for tre uger siden vist en video, hvor en bilist filmer sin kørsel med 200 kilometer i timen gennem Øresundstunnelen.

- Det er dybt uansvarligt. Og derfor var jeg ikke i tvivl om, at vi skulle gøre noget, siger Benny Engelbrecht.

Se videoen, hvor en bilist filmer sin kørsel med 200 kilometer i timen gennem Øresundstunnelen.

Ved permanent strækningskontrol bliver alle bilers gennemsnitshastighed målt over en længere strækning. Og hvis gennemsnitshastigheden overskrider fartgrænsen, udløser det en bøde, et klip eller en frakendelse af kørekortet.

- Det er den bedste måde at sikre, at folk holder farten neutralt og dermed ikke udsætter andre for fare, siger transportministeren.

- Når folk ved, at der er strækningskontrol, vil de indrette sig efter det. Og dermed opnår vi den gevinst at få en langt større sikkerhed på de to strækninger, siger han endvidere.

Øresundsbroen: YES!

Der er endnu ikke sat en dato på, hvornår den permanente hastighedskontrol bliver indført. Ifølge ministeren kommer det til at ske så 'hurtigt som muligt'. Aligevel vækker nyheden glæde hos flere interessenter.

Blandt andet hos Øresundsbroen, hvor man i årevis har bedt om at få indført netop permanent strækningskontrol.

- Da jeg så nyheden, blev jeg bare glad. Det var hånden i vejret og sige "yes", siger sikkerhedschef Ulla Eilersen og udybber:

- Vi har haft nogle alvorlige ulykker, men tak og lov ingen med dødelig udgang. Derfor har vi længe foreslået strækningskontrol som yderligere en måde at gøre forbindelsen sikker, eftersom det er en effektiv metode for at mindske antal hastighedsovertrædelser.

En video fra januar 2016 viser uheld i Øresundstunellen

Samme glæde er der at spore hos Rådet for Sikker Trafik.

- Vi synes, at det er et herligt initiativ, der er kommet fra transportministeren. Vi har ønsket det i lang tid, fordi risikoen for ulykker netop i Øresundstunnelen er enorm. Og sker der ulykker, så er det meget ofte med alvorlige konsekvenser, siger administrende direktør Mogens Kjærgaard Møller.

Enhedslisten: Skal udbredes flere steder

Hos regeringens støtteparti Enhedslisten er man også meget glad for ministerens initiativ. Der bliver nemlig kørt alt for stærkt mange steder, og derfor er det afgørende, at farten bliver sat ned, mener transportordfører Henning Hyllested.

Også hos Venstre er transportordfører Kristian Pihl Lorentzen tilfreds.

- Formålet med fartkontrol er at redde menneskeliv. Ikke at kradse penge i statskassen. Derfor bør kontrollen koncentreres på farlige og risikofyldte steder i trafikken. Som fx på Øresund og Storebælt, hvor der generelt køres alt for hurtigt, selvom der er en særlig risiko på broer og i tunneller. Derfor hilser Venstre det velkommen, at der på disse to farlige steder indføres en særlig strækningskontrol. Vi foreslår, at ordningen evalueres efter et år.

Der kan dog gøres endnu mere, mener Henning Hyllested (EL).

- Jeg synes, at det er fint, at vi begynder med de her steder, som er et stort problem. Men vi skal have udbredt det til flere steder – strækningskontrol kombineret med fotovogne giver en effektiv fartkontrol, siger Henning Hyllested.

Transportministeren kalder dog den permanente strækningskontrol ved Øresund og Storebælt for specielle tilfælde, da der er tale om kritisk infrastruktur.

- Tiltaget handler ikke om at udstede flest mulige bøder, men at få flest mulige til at overholde hastighedsgrænsen, siger Benny Engelbrecht.