Ministerium har røde ører efter F35-kritik: 'Vi har ikke håndteret det godt nok'

Ny løsning er bedre både for de lokale og for Flyvevåbnet, lyder det fra direktør efter flytning af F35-fly.

F35-kampflyene vil fra 2023 blive placeret, hvor F16-flyene står i dag. (Foto: Preben madsen © Scanpix)

En ekstraregning på 260 millioner kroner og en forsinkelse på mellem seks og 12 måneder.

Det er konsekvensen af, at Forsvarsministeriet i dag har besluttet at flytte de kommende F35-kampfly fra den ene til den anden ende af Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland.

Men ifølge Forsvarsministeriet har beslutningen været absolut nødvendig, og man har nu fundet en løsning, der er bedre både for de lokale og for Flyvevåbnet.

- Det er bedre for borgerne, fordi der vil være færre gener, men også bedre for Flyvevåbnet. Det giver en nemmere overgang fra F16 til F35, og det giver et bedre grundlag for de næste 30 års drift med de nye kampfly, siger koncernstyringsdirektør Per Pugholm Olsen.

Den nye placering af kampflyene, der skal lande på flyvestationen i 2023, kommer efter massiv kritik fra naboerne til flyvestationen. Det har nemlig vist sig, at flyene, når de er i terminalen, vil bryde støjgrænserne markant.

Skulle gøres så billigt som muligt

Desuden ville flere beboere blive tvunget til at forlade deres hjem for at give plads til anlægsarbejdet, og disse to kritikpunkter fik borgerne fremlagt for ministeriet under et borgermøde i november.

Og den kritik har man lyttet til, forklarer koncernstyringsdirektør Per Pugholm Olsen, der fortæller, at man nu slipper for ekspropriering, og at støjgenerne vil blive formindsket.

Hvorfor valgte I ikke bare den her løsning med det samme?

- Fra begyndelsen var vi meget opmærksomme på, at det skulle gøres så billigt som muligt. Det var en tilstrækkelig løsning, som var billigere, men vi må erkende at, efter at vi har genbesøgt stedet og set på alle faktorerne, så er der en løsning, der er bedre og også merprisen på 260 millioner kroner værd, siger Per Pugholm Olsen.

Hvad har borgernes kritik betydet for, at I er kommet med en ny løsning?

- Det har i virkeligheden været alfa og omega. Hvis der ikke havde været det pres, så havde vi fortsat med den oprindelige løsning. Vi har forsøgt at lytte til den kritik, der berettiget er blevet rejst, og jeg må også erkende, at vi har undervurderet de lokale aspekter. Den samlede proces har vi på ingen måde håndteret godt nok. Det vil jeg gerne beklage.

Nabo til flyvestation: Nu begynder en ny kamp

Blandt naboerne er man glade for, at Forsvarsministeriet har lyttet til deres kritik.

Men der er stadig bekymring, fortæller Agnes Rosenlund, der er nabo til flyvestationen og næstformand i foreningen 'Foreningen Flyvestations Skrydstrups Naboer'.

For under fremlæggelsen af den nye løsning, lød det, at ministeriet vil kun blive tvunget til at hæve grænsen for flystøj - den såkaldte TDNL-værdi - fra 150 til 152 om året.

Og det vil få konsekvenser, fortæller Agnes Rosenlund.

- Det vil komme til at koste i form af ekspropriering og støjisolering af husene. Det vil få en alvorlig konsekvens for hele vores område, siger hun og fortsætter:

- Jeg tror, at de bliver nødt til det, for de har allerede problemer med at overholde støjgrænserne for flystøj. Vi er rigtig glade for, at de har lyttet til vores bekymringer omkring terminalstøjen, den næste kamp bliver så flystøjen.