Mistede 100.000 til identitetstyv: Register vil give mig tryghed

Tobias Paludan Pedersens forretning blev snydt for 100.000 kroner af en identitetstyv. Et nyt register skal stoppe den type kriminalitet.

Tobias Pedersens virksomhed blev snydt for 100.000 kroner af en identitetstyv. (© DR)

Tobias Pedersen er indehaver af den Aarhus-baserede virksomhed Quix.dk, der udlejer udstyr til fester. Alt fra lys og lydanlæg til sumodragter og bordfodbold.

Så det var ikke spor usædvanligt, at en mand en dag kom ind og lejede musikudstyr for omkring 100.000 kroner. Efter at have tjekket mandens kørekort - der havde et billede, som lignede ham - sendte Tobias Pedersen kunden af sted med udstyret.

Men da Tobias Paludan Pedersen næste dag ringede til ham for at aftale tilbagelevering af udstyret, var der ikke nogen, der tog telefonen.

- Der var ingen, der svarede på nogle af de telefonnumre, vi havde fået, siger han.

100.000 kroner gik ud af døren

Udstyret var væk. Og der var ikke noget at gøre, for den legitimation, manden havde brugt til at leje udstyret, var stjålet.

- De havde stjålet det fra en mand fra Odder. Jeg tog det for gode varer, for manden på kørekortet lignede manden foran mig, siger Tobias Paludan Pedersen.

Tjekker telefonabonnementer

Siden har han lagt hovedet i blød for at regne ud, hvordan han undgår, at det sker igen.

- Jeg har tænkt meget over, hvordan man garderer sig, når man lejer noget ud, og hvad man skal tænke over, inden man giver folk udstyr for så mange penge i hånden, siger han.

Han bruger blandt andet en halv til en hel time pr. kunde på at tjekke, om deres telefonnummer er et taletidskort eller et fast abonnement og på at undersøge adresser og lignende på nettet.

Register giver mening

Politiet planlægger et nyt register, hvor folk, der har fået stjålet identifikation, kan registrere sig. Ved at tjekke det register, kan erhvervsdrivende mindske risikoen for at miste varer og penge, som det skete for Tobias Paludan Pedersen.

- Det vil give god mening for mig at bruge det, siger han.

Og selv om han stadig vil tjekke kunderne grundigt, vil det gøre det nemmere for ham.

- Det ville give mig mere tryghed, og jeg vil nemmere kunne lave en aftale med folk, jeg måske ellers ikke ville, siger han.

Facebook
Twitter