Mødre med en lang uddannelse læser oftere højt for deres børn

Regeringen vil give pædagoger nye værktøjer for at få flere forældre til at læse med deres børn.

I den integrerede daginstitution Højby Børnehus i Odsherred får børn dagligt læst op fra børnehusets mange bøger. Foto: Bardur Thomsen

Det kan være en hyggelig og ikke mindst vigtig stund, når et barn får læst en bog højt.

Men det er langt fra alle forældre, der får sat sig med deres små børn og dyrket højtlæsning i dagligdagen.

Højtlæsning for børn

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, har spurgt mødre om deres højtlæsningsvaner.

De nye tal viser, at 49 procent af alle mødre læser højt for deres tre-årige børn hver dag.

Ser man på mødrenes uddannelsesniveau er der stor forskel på højtlæsningen. 34 procent af mødrene med en grunduddannelse læser højt for deres børn, mens 63 procent af mødrene med en lang videregående uddannelse får gjort det.

Kilde: VIVE

En ny opgørelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, der har spurgt mødre om deres højtlæsningsvaner, viser, at hver anden mor læser højt for sit tre-årige barn hver dag.

Og ser man på mødrenes uddannelsesniveau, er der store forskelle. 34 procent af mødrene med en grunduddannelse læser højt for deres barn, og 63 procent af mødrene med en lang videregående uddannelse får prioriteret højtlæsning.

Det kan være problematisk for den senere indlæring, at tallene ser ud, som de gør, mener Dorthe Bleses, professor i børnesprog på Aarhus Universitet.

- Læsning styrker børns sprogudvikling, allerede mens de er små. Det danner et bedre grundlag for børnene for at få udbytte af undervisningen i skolen.

Børnene er først og fremmest forældrenes ansvar, men vi vil rigtig gerne understøtte børnenes trivsel og udvikling mere

Mai Mercado, børne- og socialminister

- Den sociale slagside kan betyde, at den negative sociale arv er med til at blive fastholdt, fordi børnenes sproglige kompetencer i en skolestart kan påvirke deres udbytte af undervisningen, siger hun.

En del forskning peger på, at der er en klar sammenhæng mellem, hvor ofte forældre læser med deres børn, og hvordan de klarer sig i skolen. Det viser blandt andet de danske Pisa-undersøgelser, fortæller Dorthe Bleses.

Nye værktøjer til pædagoer

Børne- og socialminister Mai Mercado (K) er bekymret over den nye kortlægning fra VIVE.

Derfor vil regeringen med en ny dagtilbudspakke give pædagoger nye værktøjer til at vejlede forældre i, hvor vigtigt det er med højtlæsning.

- Vi skal have et bedre samarbejde mellem forældre og pædagoger, så man kan tale om, hvordan man understøtter sit barns trivsel og sit barns udvikling bedst muligt, siger hun og fortsætter:

- Ellers kan det betyde, at der er nogen, der sakker bagud, og som ikke får den hjælp, støtte og udvikling, de kunne have fået.

Men kan man ikke vælge at sige, at forældre sådan set selv må bestemme, om de læser for deres børn eller ej?

- Jo. Børnene er først og fremmest forældrenes ansvar, men vi vil rigtig gerne understøtte børnenes trivsel og udvikling mere, og det kan vi gøre ved at få en særlig sparring, hvor det pædagogiske personale får snakket med forældrene.

En anden årsag til den nye dagtilbudspakke er, regeringen kan se, at en del forældre efterspørger vejledning i at styrke deres barns trivsel og læring.

En undersøgelse fra EVA om samarbejde mellem forældre og daginstitutioner fra 2016 viser, at det især er forældre med en kort uddannelse eller tosprogede forældre, der gerne ser, at der var mere hjælp til at klæde deres børn ordentlig på.

I videoen nedenfor kan du få tre gode råd til, hvordan du læser højt for dit barn fra Dorthe Bleses, professor i børnesprog på Aarhus Universitet.