Mor til kronisk syg datter: Sofie kunne have brugt den ekstra faglige støtte

Kun 35 kronisk syge børn ud af 460 modtager den sygeundervisning, de har ret til.

Sofie har haft 48 fraværsdage på et skoleår. Dermed er hun blandt de skolelever, der har ret til sygeundervisning. Men Sofie har endnu ikke fået hjælp til at indhente de mange undervisningsdage, hun er gået glip af. (© DR Nyheder)

Når kronisk syge børn har meget fravær i skolen, siger loven, at skolerne skal tilbyde sygeundervisning.

Men kun et fåtal af de kronisk syge børn bliver tilbudt den støttende undervisning, viser en ny undersøgelse fra Danske Patienter.

Dermed risikerer børnene at komme bagud fagligt, og det kan have store konsekvenser for deres fremtidige uddannelsesmuligheder, understreger Danske Patienter.

En af dem, som er gået glip af sygeundervisningen, er 13-årige Sofie Boje, der lider af angst.

- Jeg kan ikke rigtigt koncentrere mig ovre i skolen, og jeg bliver meget hurtigt frustreret over, at jeg ikke finde ud af det, som vi skal, fortæller Sofie Boje.

Mange fraværsdage har givet faglige udfordringer

Sofie Boje har haft 48 hele fraværsdage på et år, og Sofies mor, Rikke Roseneng, er ikke i tvivl om, at sygeundervisning ville have været en kæmpe faglig hjælp for Sofie.

- Det er ikke nemt for hende. En ting er de dage, hvor hun ikke er i skole, men når hun så er der, så kan hun ikke koncentrere sig, fordi hun er så meget bagud i forhold til de andre, siger hun.

Rikke Roseneng fortæller også, at Sofie på intet tidspunkt har modtaget ekstraundervisning, men at de for en måned siden fik fem timers støtte med en ekstra lærer, der dog mest af alt fungerer som en social støtte i skolen – og ikke som et ekstra fagligt indspark.

Ville gerne have kendt til muligheden for sygeundervisning

Derfor er Sofies mor også rigtig ærgerlig over, at hun aldrig fik oplyst, at Sofie havde mulighed for at få den ekstra faglige støtte, som sygeundervisningen giver:

- Så havde jeg nok tacklet hele situationen anderledes med hensyn til det faglige, siger hun.

Rikke Roseneng fortæller, at hun har forsøgt at gøre opmærksom på, at Sofie var faldet bagud rent fagligt, og at hun samtidig har eftersøgt nogle handleplaner for hendes datter:

- Jeg har kunnet hjælpe hende i dansk, men matematik, engelsk og andre fag, det har jeg ikke haft en chance for, og det er også begrænset, hvor meget jeg kan presse Sofie herhjemme, siger hun.

Se interview med Sofie Boje og hendes mor fra DR 2 morgen her:

Facebook
Twitter