Morten har taget akuttelefonen i 15 år: 'Hvis vi ikke kan hjælpe dem, er det også noget, vi bliver kede af'

At skulle snakke i telefon, forholde sig til nye problemer, ikke ramme ved siden af og ikke lave fejl - det er hårdt mentalt, fortæller Morten Svenning Nielsen.

46-årige Morten Svenning Nielsen har arbejdet i lægevagten i 15 år. Han er desuden formand for Akutudvalget i PLO Syddanmark. (Foto: (Illustration) Søren Winther Nørbæk)

I den seneste tid er der skrevet flere artikler om, at folk skal vente længe på at komme igennem, når de ringer til lægevagten eller akuttelefonen.

Men hvordan ser arbejdet egentlig ud for vagtlægerne? Er der tid til rundstykker, og skælder folk ud, når de endelig kommer igennem på telefonen?

Vi har ringet til praktiserende læge Morten Svenning Nielsen, der udover at være formand for Akutudvalget i Praktiserende Lægers Organisation i Syddanmark, også sidder på den anden side og tager telefonen i lægevagten på 15. år.

To til tre gange om måneden møder den 46-årige læge ind til en lægevagt, der for ham varer fra klokken 16 til 23. Det er ret typisk, at man som praktiserende læge har et par vagter i måneden, hvor man ikke er på sin klinik, men i stedet sidder på lægevagten.

Når han møder ind, kan der ske to ting: Enten skal han sidde ved telefonen, eller også skal han ud i den fysiske konsultation. De er omkring 10 personer af gangen ved telefonerne hos lægevagten i Syddanmark, og ifølge ham er det en 'lodtrækning', der afgør, hvor man begynder. Fælles er dog, at man har siddet ved både telefon og i den fysiske konsultation, inden vagten er omme.

Når han får telefontjansen, begynder han med "at melde sig klar på den".

- Så ringer den på et tidspunkt, og så har man en patient igennem, og når man lægger på, så ringer den næste umiddelbart efter.

- Man kan godt føle sig presset og stresset og tænke: "Åh, så ringede den allerede igen".

Computeren viser, hvor mange der står i kø

Der er ingen procedure for, hvordan Morten Svenning Nielsen skal tale med patienterne. Til gengæld er han vant til at tale med mange patienter hver dag fra sin egen klinik.

- Vi er superrutinerede i at høre på det, folk siger, og ikke mindst det folk ikke siger. Man lægger mærke til toneleje, åndedræt, lyder de glade, lyder de frustrerede.

Hvis patienten eksempelvis svarer kort "ja" til spørgsmålet om, hvorvidt de har smerter, kan det være tegn på, at der er noget, de ikke vil sige. Sker det, spørger vi, om de kan bruge flere ord, eller kan fortælle, hvad de mærker, forklarer han.

- Har man et opkald, der varer lang tid eller kører i ring, kan man godt blive utålmodig, men det er sjældent, jeg oplever det.

På computeren har han mulighed for at trække en oversigt frem, hvor han kan se, hvor mange patienter, der står i kø.

- Jeg gør det ikke så tit, for jeg kan reelt ikke bruge det til noget, om der står en eller 30 i kø.

Som vagtlæge kan man ikke give patienterne en henvisning til behandling eller udredning, der ikke er akut. Man kan heller ikke udskrive stærk medicin, og netop det kan gøre, at Morten Svenning Nielsen må sige til folk, at de skal vente og gå til egen læge dagen efter, hvorefter folk kan føle, at de ikke har fået hjælp.

- Når vi har haft en patient i røret, vil vi gerne kunne sige, at vi har nået patientens mål, og hvis jeg er i en træls situation, hvor jeg ikke kan imødekomme patientens forventning, går det mig på.

- Vores ønske som læger er at hjælpe folk, så hvis vi ikke kan hjælpe dem, så er det også noget, vi bliver kede af.

Når han over telefonen skal vurdere, hvad der er galt, bruger han primært sin viden, erfaring og online opslagsværker. Han kigger på, om det er noget genkendeligt, noget ufarligt der kan vente til dagen efter, eller om det er noget, der kræver, de skal ind til den fysiske afdeling af lægevagten. Den afdeling kan de også blive sendt til, hvis han er usikker på, hvad der er galt.

Kan du være bange for, om du får taget den rigtige beslutning?

- Jeg går ikke hjem og har ondt i maven efter en vagt, men jeg har haft vagter, hvor jeg har været usikker på, om jeg ramte den rigtigt. Og så kan jeg godt finde på at ringe patienterne op igen for at spørge, om de er okay.

- Det med at skulle snakke i telefon, forholde sig til nye problemer, ikke må ramme ved siden af og ikke må lave fejl, det er hårdt mentalt.

Det er atypisk med så lange svartider på telefonerne, som man ser nu, forklarer Morten Svenning Nielsen med sine 15 års erfaring. (Foto: (Privat foto))

Hvad hvis man ender på en forside?

Ifølge Morten Svenning Nielsen er der blevet skabt en nulfejlskultur blandt læger, hvilket han også mener, at de lange samtaler med enkelte patienter kan være et udtryk for. Ifølge ham er der læger, som er blevet bange for at tage forkerte beslutninger, fordi de kan havne i pressen eller foran folkedomstolen.

- Man kan mere blive drevet af en frygt for at fejle frem for at bruge sin viden, hvilket gør, at man ikke får gjort tingene ordentligt.

Hvordan det?

- Man kan eksempelvis få sværere ved at vejlede patienter i telefonen, fordi man er bange for at overse noget. Så er det nemmere at invitere patienten ind, og så kan der stå en læge, som også kan være bange for, om man har set det hele - for hvad nu hvis man ender på en forside? Og så agerer man måske ikke rationelt.

Er det ikke bedre at indkalde en for meget end en for lidt, så man ikke ender i en situation som historien med den kødædende bakterie? (Artiklen kan du læse her)

- Helt enig, men hvad hvis det er 50 patienter for meget? De enkeltstående sager er ulykkelige, men jeg synes ikke, at man kan generalisere ud fra enkeltstående sager.

Der er jo skrevet flere artikler om, at patienter venter for længe på at komme igennem til lægevagten. Kan du genkende det?

- Årk ja. Lægevagten er lige nu belastet over hele landet. Ventetiderne er voldsomme, og man ved ikke præcis hvorfor. Vi synes ikke, folk ringer med ting, som de ikke plejer at ringe med, der er bare flere, der ringer.

Du har arbejdet i lægevagten i 15 år. Hvordan har det set ud med svartiderne tidligere?

- Hvis man ser bort fra de traditionelle højtider, hvor der altid er travlt, kan jeg ikke huske, at man har haft så lange svartider på så skæve tidspunkt, som man har nu. Det er meget atypisk.

Facebook
Twitter