Motion er godt for psyken

Løbeture, svømning og stavgang holder dødelige livsstilssygdomme på afstand. Nu viser det sig, at motion også er effektivt i kampen mod psykiske lidelser, og så virker det med det samme, skriver metroXpress.

Motion kan hjælpe meget på angst og depression, viser undersøgelser. Men at motion er gavnligt for psyken, er druknet i snakken om fedme, siger forskere.

Ingen tvivler efterhånden på, at løbeture, svømning og stavgang holder dødelige livsstilssygdomme på afstand. Nu viser det sig, at motion også er effektivt i kampen mod psykiske lidelser. Oven i købet virker det med det samme, skriver metroXpress fredag.

Men hvorfor er det så ikke almindelig kendt, kunne man spørge? Det er fordi budskabet er druknet i debatten om fedme, lyder det fra forskere.

- Det her aspekt af motion skal vi have promoveret langt mere. Der har været så meget fokus på eksempelvis hjerte-kar-sygdomme og andre livsstilssygdomme, at vi har overset det mentale. For vi ved faktisk, at motion har akut positiv effekt på psyken, siger Morten Grønbæk, der er formand for Motions- og Ernæringsrådet, til metroXpress.

Depressive 16-årige fik det bedre af sport

Flere udenlandske studier har gennem de seneste 10 år vist, at motion kan hale mennesker ud af for eksempel angst og depression.

Et britisk studie af en gruppe 16-årige, der ikke dyrkede motion og var i en depressiv tilstand, viste, at de unges psykiske sundhed blev forbedret markant på kort tid, da de begyndte at dyrke sport.

Fysisk aktivitet påvirker nogle signalstoffer i hjernen, som sender hormoner ud i kroppen, der giver en følelse af ro og afslapning. Og det er ikke kun mennesker med skrantende sind, der forbedrer deres mentale tilstand af motion.

Facebook
Twitter