Movia i mail: Bosættelses-kritisk buskampagne diskriminerer Israel

Trafikselskabet bad i en mail om at få pillet reklamer af busserne med en skarpere begrundelse end hidtil fremført.

Den bosætter-kritiske kampagne har blandt andet siddet på siden af buslinje 2A, der her ses ved Børsen i København. (Foto: Christian Bjergløk Jørgensen © DR København)

Da 35 gule Arriva-busser torsdag aften trillede i garagen i Gladsaxe, Ejby og Ryvang efter tjeneste på de storkøbenhavnske veje, blev de mødt af et hold medarbejdere, der skulle fjerne de reklamer, der opfordrede til at boykotte produkter fra de israelske bosættelser.

Ordren kom fra landets største trafikselskab, Movia, hvor bestyrelsen torsdag formiddag havde mødtes og besluttet, at reklamerne skulle fjernes.

Samme eftermiddag bad Movia både bus-operatøren Arriva, der varetager kørslen, samt mediebureauet Out of Home Media, der havde solgt annoncerne, om at fjerne reklamerne med en langt mere uddybende begrundelse, end hvad trafikselskabet har kommunikeret til offentligheden.

Movia: Kampagne uden social ansvarsfølelse

Det skete i en mail, som DR Nyheder er kommet i besiddelse af. Her beder Movia aktørerne om at få fjernet kampagnen.

- Movia finder, at kampagnen virker unødigt stødende, at den er udformet uden behørig social ansvarsfølelse, og at den er diskriminerende med hensyn til nationalitet. Movia har derfor besluttet, at reklamen skal fjernes øjeblikkeligt, fremgår det af mailen.

Oplysningen om, at Movias bestyrelse finder budskabet diskriminerende, har ikke tidligere været fremme.

Hidtil har Movia blot givet som officiel begrundelse, at kampagnen kunne virke unødigt stødende, og at det er svært at adskille landet Israel fra religionen jødedom. Det fortalte områdechef i Movia Camilla Struckmann torsdag til DR Nyheder og uddybede:

- Det i kombination med, at det er et aggressivt budskab, som boykot jo er, så har vi vurderet, at den blandt andet virker unødigt stødende.

Venskabsforening: Movia taler med to tunger

I dag har hun og Movia ingen kommentarer til den uddybende begrundelse, der fremgår af mailen. Det har Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening, der står bag annoncerne, derimod. Her overrasker de nye oplysninger formand Fathi El-Abed, der skarpt kritiserer Movias begrundelse.

- Gade vide, om de overhovedet selv ved, hvad de egentligt har besluttet, og på hvilket grundlag de har besluttet sig. For mig er der ingen tvivl om, at Movia har rodet sig ud i en sag, hvor de desværre er nødt til at tale med to tunger, set i lyset af den her sag er blevet påduttet dem.

Han afviser fuldstændig trafikselskabets begrundelse om, at reklamen skulle diskriminere Israel.

- Hvis den overhovedet var i nærheden af det, så var den aldrig blevet godkendt af reklamebureauet (Out of Home Media, red.). Reklamebureauet meddelte for to måneder siden, at reklamen fulgte retningslinjerne, siger Fathi El-Abed.

Out of Home Medias direktør, Henrik Sørensen, har ikke ønsket at kommentere historien.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk