Movia: Vi har truffet det rigtige valg - punktum, slut

I en ny redegørelse forsvarer Movia beslutningen om at fjerne annoncer imod israelske bosættelser fra busser. Samtidig vil de stramme reglerne.

35 busser i København og omegn har siden 27. aprilbåret Dansk-Palæstinensisk Venskabsforenings kampagne. Ordlyden er: "Vores samvittighed er ren! Vi hverken køber produkter fra de israelske bosættelser eller investerer i bosættelsesindustrien".

Det sidste ord er sagt i sagen om bannerreklamerne fra Dansk Palæstinensisk Venskabsforening.

Det var den rigtige beslutning at fjerne kampagnen rettet mod israelske bosættelser fra københavnske busser, og det er foregået uden pres fra nogen eller noget.

Sådan skriver formandskabet for Movias bestyrelse i en pressemeddelelse.

- Movia beklager den splittelse i debatten, som bestyrelsens beslutning har skabt, således som den kommer til udtryk i pressen og på Facebook. Karakteren heraf understreger for bestyrelsen, at Movias busser ikke er det rette sted at bring denne type reklamer, og at beslutningen om at fjerne reklamen fra busserne var den rigtige, står der.

Unødigt stødende kampagne

Movia har gennem den seneste uge været genstand for voldsom debat, efter at de i fire dage har kørt rundt med en kampagne fra Dansk Palæstinensisk Venskabsforening på siden af 35 københavnske busser.

Kampagnen skulle have kørt i to uger, men blev efter fire dage pillet ned, fordi Movia modtog flere end 100 klager over reklamens indhold og budskab. En af klagerne skrev blandt andet, at kampagnen vakte mindelser om nazisternes adfærd op til og under anden verdenskrig.

Det fik torsdag Movia til at komme med følgende udtalelse:

- Movia finder, at kampagnen virker unødigt stødende, at den er udformet uden behørig social ansvarsfølelse, og at den er diskriminerende med hensyn til nationalitet. Movia her derfor besluttet, at reklamen skal fjernes øjeblikkeligt.

Desuden blev der også rejst tvivl om korrektheden af de kort, der var anført på reklamen.

Bestyrelsen står ved beslutningen

Beslutningen om at trække reklamen tilbage har skabt røre på både de sociale medier og blandt politikere. Blandt andre Enhedslisten, SF og Liberal Alliance mener, at Movia, som er ejet af Region Hovedstaden, Region Sjælland og de 45 kommuner i de to regioner, agerer som en politisk aktør, når de vurderer, hvilke annoncer de vil have på busserne, og hvilke de ikke vil have. Og det går ikke.

Movias administrerende direktør og sekretariatschef mødtes i sidste uge med Israels ambassadør i København, som ikke mente, at busserne kunne tillade sig at bære kampagnen. Mødet fandt sted, efter at beslutningen om at droppe kampagnen var taget, skriver Movia i pressemeddelelsen, og de understreger derfor, at der ikke ligger noget pres til grund for deres beslutning om at bremse kampagnen.

- Det er en beslutning, bestyrelsen står ved. Det kan man så være enig eller uenig i, lyder det fra Movia.

- Movia betragter sagen som udtømt fra selskabets side.

Alle skal være velkomne i bussen

Movia understreger desuden i pressemeddelelsen, at de ikke var bekendt med kampagnen, før den blev lanceret den 27. april. Movia blev første gang opmærksom på reklamen den 28. april, da de modtog klager over reklamens indhold, og efterfølgende drøftede de, om den skulle fjernes.

- For Movias bestyrelse er det imidlertid meget vigtigt at understrege, at hverken den samlede bestyrelse eller dens enkelte medlemmer har taget parti i den aktuelle bosættelseskomflikt. (…) Bestyrelsen har udelukkende taget stilling til, at Movia er en offentlig transportvirksomhed, og at det er væsentligt at signalere, at alle er velkomne i bussen, skriver de.

Dansk Palæstinensisk Forening er rasende over Movias beslutning, og meddelte tirsdag, at de nu vil have den omdiskuterede kampagne til at køre på rundt på busser i Jylland, på Fyn og i resten af Sjælland.

I den nærmeste fremtid mødes de to parter også for at forsøge at skabe forståelse og få kortlagt de reelle motiver, skriver Movia i pressemeddelelsen.

Nye regler på vej hos Movia

Knud Larsen (V), der er medlem af Movias bestyrelse, siger til DR, at han ønsker nye og skarpere reklameregler i Movia, så man undgår, at folk bliver vrede eller sat op mod hinanden, som det var tilfældet med Dansk Palæstinensisk Venskabsforenings kampagne.

Det skal dog ikke være sådan, at partierne ikke kan bruge Movias busser i den kommende valgkamp:

- Man kan jo for eksempel skelne mellem indenrigs- og udenrigspolitik, siger han.

Movias bestyrelse har på et møde den 30. april besluttet at gennemgå de gældende reklameregler, både for så vidt angår tilladte budskaber og godkendelsesprocedurer. Det kommer til at foregå på et bestyrelsemøde til september.