Movia: Vi havde et godt møde om reklamestrid

Movia og Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening strides om en sløjfet kampagne mod bosættervarer og har vidt forskellige syn på dagens møde om sagen.

Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening klager nu til Folketingets Ombudsmand over Movia. Det er kampagnen på dette billede, der er stridspunkt i sagen.

Der er stor forskel på opfattelsen af det møde, der mandag fandt sted mellem Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening og trafikselskabet Movia.

Mens foreningen strammer skruen og vil klage til Folketingets Ombudsmand over Movias beslutning om at sløjfe organisationens buskampagne, så kalder trafikselskabet mødet for "godt".

Områdechef i Movia Camilla Struckmann siger:

- Vi havde et godt, orienterende møde med Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening. De har haft lejlighed til at redegøre for, hvordan de ser på sagen, og vi har haft lejlighed til at fortælle dem, hvad bestyrelsen reelt har lagt vægt på, da beslutningen blev truffet.

Beskyldes for at bøje sig

Det var venskabsforeningen, der havde bedt om mødet. Årsagen var, at Movia ved udgangen af april besluttede at sløjfe foreningens kampagne mod varer fra israelske bosættelsesområder.

Kampagnen skulle køre på 35 busser i københavnsområdet fra 27. april og to uger frem, men efter få dage og op mod 100 klager over kampagnen valgte Movias bestyrelse at pille den af busserne.

Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening mener, at foreningens ytringsfrihed er blevet krænket, og at Movias beslutning kan være politisk motiveret efter pres fra blandt andet den israelske ambassade i Danmark.

- Næste skridt bliver, at vi klager til Folketingets Ombudsmand, for vi mener helt klart, at vi er blevet uretfærdigt behandlet, og vi mener, at vi har været udsat for en klokkeklar politisk beslutning, siger foreningens formand, Fathi El-Abed.

Movia: Vi tager ikke stilling til konflikten

Den udlægning afviser områdechef Camilla Struckmann.

Hun understreger, at bestyrelsen ikke har taget stilling i Israel-Palæstina-konflikten, "men alene til, om det er et offentligt trafikselskabs lod at tolke på konflikten og at være genstand i den enes kamp mod den anden i sagen".

- Og det mener bestyrelsen ikke, at det er, siger hun.

Reklameregler under luppen

Samtidig understreger hun, at Movia gerne vil undgå at ende i en lignende situation i fremtiden.

- Det er klart, at denne sag ikke er god for Movia, så vi bliver selvfølgelig nødt til at kigge på, hvordan vi skal håndtere sådan noget fremover, siger hun.

Bestyrelsen i Movia har derfor besluttet, at der skal kigges på selskabets reklameregler i al almindelighed. Det vil ske ved et møde i september.

Bare bryster er okay - trods klager

Movias busreklamer har tidligere været i søgelyset, da privatklinikken Nygart siden 2007 har reklameret for plastikoperationer af bryster - illustreret med et par bare bryster.

Også denne kampagne har været til debat i Movias bestyrelse efter klager fra borgere, der blandt andet har argumenteret for, at reklamen kan skade unge kvinders selvværd.

Men brystkampagnen har altså fået lov til at køre videre.

Camilla Struckmann oplyser, at bestyrelsen i sin beslutning om Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening ikke har sammenlignet med brystkampagnen.

Fokus på den aktuelle sag

Hun påpeger samtidig, at Movia ikke har et forbud mod politiske reklamer.

- Bestyrelsen har kigget på den aktuelle sag, og beslutningen er også truffet i henhold til vores reklameregler. Og så er det sådan, at det er bestyrelsens ret - og den ret har den gjort brug af, siger hun.

Områdechefen henviser til, at Movia i henhold til selskabets reklameregler kan tage en reklame af, blandt andet hvis den virker unødigt stødende. Det er en del af den begrundelse, som Movia bruger i forhold til Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter