De seneste år er der sket et boom i antallet af skønhedssaloner, der med navne som Skønhedsmagi, Beauty Secrets eller New Look tilbyder et liv uden appelsinhud, bumser og pigmentfejl, men med smukke øjenlåg og øjenskygge i isvinter farver.

I de danske gader har 1.360 klinikker inden for skønhed og hudpleje nu slået dørene op.

Det er 533 flere end i 2010, og det svarer til, at antallet af klinikker er steget med 64 procent i løbet af de seneste syv år.

Det viser en særopgørelse fra Danmarks Statistik.

De mange klinikker vidner om en tendens, som er i gang i hele verden: Folk går mere op i at pleje sig selv, fortæller Mads Meier Jæger, der er professor ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet og forsker i skønhed.

- Vi er blevet rigere og har fået mere tid til at gå op i de ting, som gør os glade, siger han.

Når vi investerer mere i udseendet, skyldes det blandt andet, at vi har bedre råd, oplyser han. Under kriser - som for eksempel finanskrisen - bruger folk færre penge på at blive pænere, fortæller professoren.

Tidligere arbejdede skønhedsbranchen meget med velvære og wellness, fortæller Helle Bach, der er formand for Dansk Kosmetolog Forening. Men det har ændret sig, så folk går målrettet efter at forbedre deres udseende.

- For de unge drejer det sig om jagten på det ideelle. De kommer med et billede i deres hoved, de gerne vil ligne, siger hun.

Til gengæld går de ældre op i "anti-age" og vil have gjort noget ved den slappe hud og de irriterende rynker, fortæller Helle Bach.

- Det er en jagt efter evig ungdom, hvor tendensen går i retning af plastik-fantastisk, oplever hun.

De seneste år har formanden for kosmetologerne spottet flere kosmetiske sygeplejersker, der åbner klinikker eller arbejder sammen med hudterapeuter, som er efteruddannet i forskellige behandlinger.

Samtidig fylder filler, som man eksempelvis får sprøjtet i læberne for at give dem fylde, og behandlinger med laser mere i statistikkerne, oplyser hun.

Østerbro i København, Aarhus C og Frederiksberg er de områder, hvor der i dag er flest skønhedsklinikker.

Indehaveren af hudplejeklinikken Shje på Østerbro oplever, at der er travlt i branchen, og at klinikker har behov for at ansætte medarbejdere.

- Der er en jævn tilgang af kunder hele tiden, og der er mange faste kunder, som bliver ved med at komme. Mange siger, at der skal være plads til at få ordnet vipper eller for eksempel en ansigtsbehandling. Det er "deres tid," som de prioriterer ret højt, siger Sofie Sara Elbæk Andersen fra Shje:

Klik på play.

I klinikken er der ventetid på et par uger på bestemte behandlinger som for eksempel at få forlænget øjenvipper.

- Folk vil gerne se godt ud og prioriterer sig selv udenpå og indeni, siger hun.

Og der er mange gode grunde til, at folk jagter skønheden, fortæller Mads Meier Jæger.

- Smukke mennesker tjener mere, er gladere, får kortere straffe og har nemmere ved at låne penge i banken. Der er ingen ulemper i at være smuk, siger han.

Men man kan ikke købe sig til alt.

Faktisk viser en videnskabelig anerkendt undersøgelse fra Texas Universitet, at selvom kvinder valgte at bruge dobbelt så mange penge på skønhed som gennemsnittet, så havde det kun begrænset effekt, når folk skulle vurdere, om de faktisk stod foran en "babe."

- Folk er skarpe til at bedømme, om man ændrer udseende for meget. Hvis man ligner noget, der er løgn, er det bare ærgerligt, forklarer Mads Meier Jæger.

Selvom Helle Bach lever i skønhedsbranchen, er hun opmærksom på, at man kan stræbe for meget efter at blive smuk.

- Unge menneskers jagt på skønheden kan gå ud over sindet. Man stirrer sig blind på, at man gerne vil være en anden person. Der er mange ting, man glemmer, fordi man har for meget fokus på sit eget liv, siger hun.

Hendes råd er derfor at finde en balance, hvor man er den pæneste version af hele sig selv - og ikke kun den pæneste version udadtil.