To myndigheder skal igen se på færgebrand

Anklagemyndigheden får fem måneder til at afgøre, om sagen om "Scandinavian Star" skal genåbnes. Søfartsstyrelsen laver nyt notat om kontrollen.

Ved branden på Scandinavian Star 7. april 1990 omkom 159 mennesker. (Foto: Per Lochen © Scanpix)

Ikke bare Rigsadvokaten, men også Søfartsstyrelsen skal igen vurdere omstændighederne ved katastrofebranden på færgen Scandinavian Star for 20 år siden.Søfartsstyrelsen skal svare på kontrollen af Scandinavian Star, fremgår det af et brev fra justitsminister Lars Barfoed til rigsadvokat Jørgen Steen Sørensen. Styrelsen skal desuden fortælle, hvad der siden er gjort for at skærpe sikkerheden med passagerskibe.159 mennesker mistede livet under branden 7. april 1990.Nye oplysningerDet er allerede tidligere kommet frem, at Rigsadvokaten inden oktober skal fortælle, om nye oplysninger om skibsbranden giver grund til "yderligere initiativer", står der i brevet fra justitsministeren.Rigsadvokaten konkluderede for fem år siden, at der ikke var grund til at genåbne efterforskningen. Men siden da er der kommet ny viden og nye påstande på bordet.I Norge er der afsagt en dom i en erstatningssag, og desuden har norske og svenske brandteknikere peget på forhold, som rokker ved myndighedernes oprindelige undersøgelser.For eksempel mener den svenske indsatsleder Ingvar Brynfors, at flere af de seks brande på færgen opstod på steder, hvor kun besætningen havde adgang. Nogle af brandene begyndte først, da passagerne var evakueret, har han sagt til Politiken.Tre anklagere mødesI første omgang mente myndighederne ellers, at en omkommet dansk passager, der tidligere var dømt for brandstiftelse, måtte stå bag.I øvrigt vil anklagere fra Norge, Danmark og Sverige på et møde i juni diskutere, hvad de kan lære af Scandinavian Star-sagen.Det har været kritiseret, at de tre lande tog sig af hver sit aspekt af katastrofen. Norge skulle klarlægge årsagen til branden, Sverige skulle vurdere brandslukningen, mens Danmark tog sig af ejer- og forsikringsforhold og vurderede, om rederiet havde levet op til regler om for eksempel redningsudstyr og uddannelse af besætningen.

Facebook
Twitter