Næsten halvdelen af os er i risiko for at få en hjertekarsygdom på grund af højt blodsukker

Omkring 40% af befokningen er i forhøjet risiko for at få en hjertekarsygdom, fordi blodsukkeret er for højt. Det afslører ny dansk forskning.

Mange af os går rundt med alt for meget sukker i blodet, og det kan være farligt.

Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at selv let forhøjet niveau af blodsukker øger risikoen for blodpropper markant.

40% har for højt blodsukker

Over 80.000 danskere har været med i en af de store folkeundersøgelser i København, hvor de har fået lavet et helbredstjek og taget en blodprøve. Blodprøven afslører, hvor meget sukker, der er i blodet.

Nu har forskere analyseret de 80.000 tal. Og resultatet er bekymrende, siger overlæge og ph.d. Marianne Benn:

- Det er omkring 40% af befolkningen, der er i forhøjet risiko for at få hjertekarsygdomme på grund af blodsukkeret, der er for højt.

Slik, sodavand og søde sager får blodsukkeret til at stige, og forskerne har længe mistænkt det for at øge risikoen for hjertekarsygdomme. Nu er det slået fast.

Også slanke er i risikozonen

Borgere med forhøjet blodsukker er ofte overvægtige og har højt kolesteroltal, der også kan øge risikoen for blodpropper og hjertesygdom.

Men forskerne så på de deltagere i folkeundersøgelsen, der havde højt blodsukker på grund af deres gener. Altså uden at være overvægtige eller højt kolesteroltal.

Det viser, at der er en klar risiko forbundet med alene at have for højt blodsukker:

- Man har øget risiko for åreforkalkning og blodprop i hjertet, siger Marianne Benn

Risikoen stiger eksplosivt

Et normalt blodsukker ligger på under 6 millimol. Den nye forskning viser, at hvis den værdi bliver forøget med bare en millimol, så stiger risikoen for blodprop i hjertet med hele 69 procent.

Og det er altså tilfældet for næsten halvdelen af befolkningen, siger overlæge og ph.d. Marianne Benn:

- Det er jo enormt alvorligt, for det er jo en meget stor befolkningsgruppe, siger hun.

Man kan få blodsukkeret til at falde ved at drikke mindre sodavand, spise mindre slik og vælge müsli, brød og andre dagligdags produkter med så lavt sukkerindhold som muligt.

Facebook
Twitter