Næstformand for Dansk Jernbaneforbund efter ulykke på Djursland: 'Det er noget, der sætter sig i os lokomotivførere'

Dansk Jernbaneforbund vil have tjekket alle overkørsler efter ulykke på Djursland.

En bamse er sat i en mast til køreledningen, og blomster er lagt ved den jernbaneoverskæring, hvor en norsk far og søn i går mistede livet, da et letbanetog og en personbil stødte sammen. (Foto: Ernst van norde © Scanpix)

Det sætter i den grad sine spor, når personer mister livet ved jernbaneoverskæringer, som det skete i byen Trustrup i går - og ikke kun hos de dræbte og efterladte.

Det fortæller Preben S. Pedersen, der er næstformand i Dansk Jernbaneforbund - den faglige organisation for lokomotivførere.

- Det er noget, der sætter sig i os, men alle trafikselskaber og os i forbundet tilbyder krisehjælp, når der er noget, der sker.

Det var en personbil med en norsk familie på fire, der kolliderede med et letbanetog i byen Trustrup på Djursland omkring klokken 11 i går.

Faren på 34 år og sønnen på syv mistede livet efter ulykken. Moren på 32 og parrets seks år gamle pige overlevede, men blev efter ulykken indlagt på Aarhus Universitetshospital.

Ulykken skete ved byen Trustrup, som ligger på strækningen mellem Grenaa og Aarhus.

Næstformanden sender sin dybeste medfølelse fra både ham selv og kollegaerne til de pårørende og dræbte efter ulykken i går.

Han opfordrer nu til, at alle jernbaneoverskæringer tjekkes igennem for at minimere risikoen for, at den slags kan ske.

- Mine kollegaer oplever tit, at der er nogen, der kører over, hvor der ikke sker noget. Gudskelov, men det er jo et traume for dem, hver gang de ser én komme over, der ikke burde komme over, siger Preben S. Pedersen og uddyber:

- Det er det sus, du får i maven. Ligesom når man kører bil, og der pludselig står nogen foran én, som ikke skal være der. Det er en hård oplevelse for mine kollegaer.

Havarikommissionen er nu i gang med at undersøge, hvad der førte til gårsdagens ulykke.

'Alle jernbaneoverskæringer er potentiel farekilde'

Ved den jernbaneoverskæring, hvor ulykken skete i går, er der lys og lyd, der advarer bilister, når et tog kommer kørende. Der er ingen bomme, der går ned, og det er helt ifølge reglerne, når et tog kører med 75 km/t, som Aarhus Letbane kører med i dag.

- Der er selvfølgelig sikkerhed, men enhver jernbaneoverskæring er en potentiel farekilde for vores medlemmer og mennesker, der kører over, siger Preben S. Pedersen.

Der er ved at blive sat bomme op, da det er meningen, at hastigheden skal øges på strækningen til 100 km/t.

Det var ved Albøgevej i Trustrup på Djursland, ulykken skete i går. (Foto: Per Øxenholt © Per Øxenholt)

Rundt om i Danmark er der også de såkaldte usikrede jernbaneoverskæringer, der kun er markeret med skilte eller manuelle bomme, som trafikanter selv skal løfte.

Det er disse, der er de farligste, mener næstformanden, som også gerne ser, at det er dem, man starter med at se på - og så tager den derfra.

- Det er vores største ønske, og at der så er politisk fokus på, at pengene, der er afsat, også bliver brugt til det, de er afsat til, siger Preben S. Pedersen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) understregede også på Twitter i går, at det er vigtigt at komme til bunds i sagen, og at ministeren afventer resultatet af Havarikommssionens undersøgelse.

29 dræbte fra 2008 til 2017

Næstformanden har svært ved at se, at risikoen for ulykker kan undgås helt, men han mener, at det er realistisk at sikre overkørslerne bedre, så dødsulykker forhåbentlig kan undgås.

- Det må være det, der er formålet for alle, så vi ikke hver gang skal stå og beklage, at det er sket.

Alle ulykker bliver indberettet til Trafikstyrelsen, som hvert år laver en opgørelse over dræbte i forbindelse med togtrafikken. Af de nyeste tal fremgår det, at der fra 2008 til 2017 var 29 mennesker, der mistede livet i ulykker ved jernbaneoverskæringer.

Det fremgår dog ikke, hvilke sikkerhedssystemer der har været på overskæringen ved den enkelte ulykke.

Meget tyder dog på, at sikkerhedssystemerne har en effekt.

En DTU-rapport fra 2009 gennemgik 10 års uheld og konkluderede, at især de mere alvorlige ulykker reduceres betragteligt af systemerne. Blinkende lys og lyd har en markant effekt, men vejbomme, der går ned, når der kommer tog, er mest effektive.

En klar opfordring: 'Hav respekt for overkørsler'

Der er dog også én ting, som krydsende bilister og gående kan gøre for at selv at højne sikkerheden, siger Preben S. Pedersen:

- De skal have respekt for de overkørsler, der nu engang er. For vi oplever også, at der er mangel på respekt for dem, siger han og uddyber:

- Folk respekterer for eksempel ikke, hvis der er lys eller lyd, og så hvis det ikke går hurtigt nok, så tillader nogle sig alligevel at gå eller køre over, og det giver ulykker.

Havarikommissionen er i færd med at komme til bunds i, hvad der skete ved gårsdagens ulykke. Der er ikke noget, der tyder på, at alarmsignalerne ikke virkede, fortalte direktøren for Aarhus Letbane tidligere i dag. Kørslen er i dag blevet gentoptaget på strækningen.

Andre nylige ulykker ved jernbaneoverskæringer

  • Juni 2018: En 55-årig mand og en 80-årig kvinde bliver dræbt i en ulykke, hvor en minibus rammes af et tog ved en jernbaneoverskæring nær Varde. Overskæringen var sikret med manuelle bomme, som trafikanterne selv skulle åbne og lukke.

  • Januar 2018: Af uforklarlige grunde vælger en mand klokken 7.00 om morgenen at krydse en jernbaneoverskæring i Holstebro, mens bommene er nede. Det koster ham livet.

  • Januar 2015: En 48-årig kvinde mister livet, da hun gik uden om bommen i en jernbaneoverskæring i Gråsten og bliver ramt af et tog.

  • September 2014: 69-årig kvinde og 68-årig mand bliver dræbt i en jernbaneoverskæring i Thisted. Overskæringen har lys og klokker, men ingen bom.

  • Februar 2014: En yngre mand mister livet, da hans bil bliver ramt af et tog på Thybanen i en ubevogtet jernbaneoverskæring i Bedsted. Der er ifølge politiet tale om en overskæring uden lys og bomme.

  • Maj 2013: En far og hans to teenagebørn omkommer, da deres bil blev påkørt af et tog i en overskæring ved Vinderup mellem Struer og Skive. Overskæringen var udstyret med lyssignal og advarselsklokke, men havde ikke bomme.

  • Januar 2013: En 14-årig dreng mister livet, da han kommer kørende på sin cykel og bliver ramt af et tog i en ubevogtet jernbaneoverskæring på lokalbanen ved Agnetevej i Snekkersten i Nordsjælland.

Facebook
Twitter