Nedpillet annonce gav mailstorm hos Movia

Størstedelen var vrede, men en stor andel også taknemmelige over, at Movia har hevet bosætter-kritisk annonce af busserne.

Movia har fået 740 unikke henvendelser, efter bestyrelsen den 30. april valgte at pille en bosætter-kritisk reklame af busserne.

Indbakken hos Movias direktion bugnede gevaldigt i starten af maj, efter at trafikselskabets bestyrelse valgte at pille en kampagne mod varer fra israelske bosættelser af 35 københavnske busser.

Beslutningen om at bremse kampagnen, som var indrykket af Dansk Palæstinensisk Venskabsforening, blev truffet på baggrund af 90 klager og en drøftelse i den politisk valgte Movia-bestyrelse.

90 henvendelser er dog et lille tal i forhold til det stormløb, der har været mod Movia i ugerne efter beslutningen.

Det viser en aktindsigt, som DR Nyheder har fået i de henvendelser, Movia fik efter beslutningen om at pille bannerreklamen af busserne.

740 henvendelser

I alt modtog Movia 413 klager og 327 sympatierklæringer, efter at beslutningen blev offentliggjort på Facebook den 30. april.

Her skrev trafikselskabet, at "Movia har vurderet reklamens indhold og budskab og finder, at kampagnen blandt andet virker unødigt stødende."

Opdateringen fik 3.706 kommentarer og blev delt 198 gange.

Gennemgangen af borgerhenvendelserne viser en temmeligt splittet debat.

"Stødende, antisemtisk og ukorrekt," skriver en taksiger om reklamen, mens en klager kalder beslutningen om at fjerne reklamen for "absurd, unødvendigt stødende og krænkende".

Nazikortet

Fra begge sider henvises der til Nazitysklands syn på jøder.

- Som barn af holocaust-overlevende finder jeg reklamerne meget stødende, da indholdet og metoden minder om nazisternes boykot af al jødisk business i 1933 og kun opfordrer til mere had, skriver en borger, der erklærer fuld sympati med nedtagningen af reklamerne.

En anden mener, at reklamen er "tæt på nazisternes propaganda", og flere personer henviser til det nazityske slogan: "Kaufen nicht bei Juden" (køb ikke af jøder, red.), der ifølge flere henvendelser har ligheder med reklamens budskab om ikke at købe varer fra israelske bosættelser.

En del af de sympatierklæringer, Movia har modtaget, henviser til nazisternes jødeforfølgelser. (Foto: Movia)

Fra anden side beskyldes Movia blandt andet for at indføre censur. Til det bemærker en klager: 

- Hitler indførte censur i Danmark. I gør nøjagtigt det samme.

Busbrysterne

Mange af personerne i klagerne undrer sig over, at argumentet "unødigt stødende" bruges om kampagnen fra Dansk Palæstinensisk Venskabsforening, mens man stadig lader annoncer med bryster fra privatklinikken Nygart hænge på siden af busserne.

- I forsvarer billeder af bare bryster som blikfang for at skaffe silikonepattesnedkere mere arbejde med ytringsfrigheden i hånden og tager samtidig opfordringer til boykot af israelske varer fra bosættelserne ned med undskyldningen om, at de kan virke stødende, undrer en klager sig over.

En del af de sympatierklæringer, Movia har modtaget, henviser til nazisternes jødeforfølgelser.

- I kan bringe kvindenedgørende reklamer med "nye bryster", racistiske reklamer for Konservatives "naziislamisme", men ikke dette?, skriver en anden.

- Jeg bliver stødt hver gang, jeg ser jeres busser med uægte bryster på siden, skriver en tredje.

Israelsk lobbyorganisation opfordrede til sympatierklæring

Da Movia først modtog klager over reklamen, var størstedelen på engelsk.

Færre af sympatierklæringerne er skrevet på engelsk. Ud af 327 taksigelser er 49 på engelsk, syv er decideret enslydende.

Den israelske lobbyorganisation https://www.facebook.com/israeleuropefreedomcenter?fref=tsIsrael Europe Freedom Center, som har presset på for at få reklamen af busserne, har efter afbrændingen af fire Movia-busser tidligere på måneden opfordret til at skrive en sympatierklæring til Movias direktør.

- Thank you for standing tall in the face of terror, står der i en af flere henvendelser fra israelere.

En del af de sympatierklæringer, Movia har modtaget, henviser til nazisternes jødeforfølgelser.

"En mørk skygge over Europa"

Mailskrivere fra Sønderjylland til Skagen blander sig også i debatten og har ytret sympati med Movias beslutning.

- Ros fra Skagen: Her fra den yderste by skal der lyde et bravo, står der i en mail.

Movia roses især for "mandsmod" og for at gå "imod strømmen af medløbere" ved at vælge at hive reklamen af busserne.

- Reklamen kan få svage sjæle til at reagere irrationelt, skriver en.

- Det er en skrækkelig politisk reklame, som opildner til had og splittelse, skriver en anden.

Mange mailskrivere henviser til angrebet mod en dansk synagoge i februar, hvor en jødisk vagt blev dræbt.

- Reklamen har ét formål, og det er at gøre det legitimt at angribe vores jødiske medborgere, skriver en.

- En mørk skygge hænger i dag over Europa og over Danmark, hvor angreb og chikane mod jøder er i stigning, står der i en mail.

Tager cyklen i stedet

Mange klagere fortæller til Movia, at de som reaktion på nedtagningen af bosætterreklamen vil boykotte Movia.

- Godt at jeg har min cykel, skriver en klager til Movia.

- Min cykel er i øvrigt nu blevet lappet og pumpet og mit rejsekort klippet og sendt retur, får Movia at vide i en anden besked.

- Jeg spytter på jer, og hvis jeg kan undgå det, så vil jeg aldrig rejse med jeres prozionistiske busser.

Reklamepolitik skal diskuteres i september

Movia oplyser, at reklamepolitikken påny er på dagsordenen til september, når der næste gang er møde i Movias bestyrelse, som består af kommunalt udpegede repræsentanter fra Sjælland.

På torsdag skal Borgerrepræsentationen i København diskutere et forslag om at pålægge kommunens repræsentant i Movias bestyrelse, Niels E. Bjerrum (S), til at arbejde for at omgøre beslutningen.

Både kulturminister Marianne Jelved (R) og transportminister Magnus Heunicke (S) er kaldt i samråd om nedtagningen af reklamen.

I mellemtiden planlægger Dansk Palæsteninsesisk Venskabsforening at indrykke reklamen på busser i resten af landet.

DR Nyheder har talt henvendelserne manuelt op. Der skal derfor tages højde for, at der kan være enkelte missere undervejs. Desuden er henvendelser, som er sendt til flere mails samtidigt fraregnet. Movia har i alt modtaget 830 henvendelser som reaktion på nedtagningen af bosætter-reklamen.

FacebookTwitter