Netbutikker sælger, som var det jul: 'Det er vildt og meget store dage'

Flere melder om rekordsalg, men ikke alle har glæde af, at handlen er flyttet mod nettet.

Jacob Risgaard er medejer af Coolshop, som har den største fremgang i salget i marts og april i virksomhedens historie. Iværksætteren taber dog også penge på andre af sine virksomheder. (Foto: Anders Davidsen)

Der gik ikke længe, efter at statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, og folk hamstrede gær, før Postnord mærkede, at nethandlen begyndte at boble – og så at koge.

De første dage steg antallet af pakker fra danske webshops med 30-40 procent, mens danskerne især købte dagligvarer og ind fra apoteket.

Derefter har handlen på nettet dag for dag taget fart.

Op til påske har Postnord på enkelte dage sendt dobbelt så mange pakker af sted som normalt fra danske webshops.

- Det er blevet jul, hvis man skal se på mængderne. Det er vildt og meget store dage, siger pakkechef Lene Reiopuert i Postnord, som har kaldt ekstra folk ind, mens postarbejderne har lange arbejdsdage og usædvanligt også bringer pakker ud lørdag i

påsken
for at kunne følge med.

Svært at nyde stort coronasalg

En af de store danske webshops, Coolshop, har i marts og april haft det bedste salg i de 19 år, som firmaet har eksisteret.

Salget er mere end fordoblet. Lageret arbejder i døgndrift, og der er hyret ekstra folk ind for at få alle ordrer skibet afsted.

Alligevel er der ingen fejring og begejstring hos medejer Jacob Risgaard, som også er kendt fra Løvens Hule.

- Det er svært at nyde og glæde sig under de her omstændigheder. Det er et antiklimaks at vinde en boksekamp, fordi din modstander faldt og slog hovedet på vej op i ringen. Det kan godt være, at vi sælger, men hvis Danmark bliver ruineret, så står vi i en svær situation i fremtiden, siger

iværksætteren
.

Jacob Risgaard tror, at dele af erhvervslivet vil være forandret, når krisen er over.

- Corona har skubbet nogle teknologier ti år frem. Andre

brancher
er sat ti år tilbage. Noget af det, der har sejret, er teknologien: Skype, Facetime og internethandel, siger han.

Garn er næsten så populært som iPhone

Det er dog meget forskelligt, om

netbutikkerne
har et sundt eller skrantende salg under coronaudbruddet.

Pricerunner sammenligner priser på nettet og kan se, hvilke varer danskerne klikker på for at komme videre til butikkerne og trykke 'køb'.

I begyndelsen af krisen var intet så hot som håndsprit og masker.

Siden er hobbyartikler og garn blevet næsten lige så populært som iPhone, mens danskerne også leder efter underholdning, spil og et bedre fjernsyn.

Efter det er blevet lunt forårsvejr, shopper folk på nettet efter haveting i stedet for at tage i havecentrene.

En varegruppe har ud af det blå fået et kæmpesalg. Både Pricerunner og Postnord melder om stor interesse for sport- og fittnessudstyr, efter at fittnesscentre og sportsdanmark er lukket ned.

- Danskerne vil ikke undvære noget, selvom de er mere isolerede. Folk vil ikke gå glip af deres træning, siger direktør for Pricerunner Martin Andersen.

Ikke alt sælger godt

Det er dog ikke al internethandel, som trives ved, at de fysiske butikker er lukkede.

Der er ifølge Pricerunner

begrænset
interesse for at købe tøj og sko på nettet, mens butikker, der sælger kufferter og andre ting til rejsen, for alvor oplever, at kunderne bliver væk.

En undersøgelse fra Deloitte viser, at næsten halvdelen af virksomhederne, som kun har e-handel og ingen fysiske butikker klarer sig bedst.

- Coronakrisen har løftet e-handel op i et helt andet gear. Den efterspørgsel har e-handelsbutikkerne været dygtigere til at opsnappe end butikker, der også sælger gennem fysiske butikker. Meget tyder på, at vores digitale købsvaner vil fortsætte, når samfundet genåbner, så for virksomheder gælder det om at omstille sig hurtigt, siger partner i Deloitte Martin Nyrop, der har lavet undersøgelsen for Dansk Internethandel (FDIH).

Facebook
Twitter