Nordisk kost kan sikre din sundhed

En ny undersøgelse viser, at nordisk kost kan reducere hjerte-kar-sygdomme og diabetes.

Ny Nordisk Mad, som for eksempel rodfrugter, kan forbedre din sundhed og sænke risikoen for hjerte-kar-sygdomme. (© Colourbox)

Nordisk kost er ikke kun en modedille. Kosten reducerer rent faktisk dine dårlige kolesteroltal og dermed risikoen for hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes.

Det viser en ny undersøgelse foretaget i Danmark, Finland, Island og Sverige af Nordisk Ministerråd.

Sænker skadelige bakterier

Undersøgelsen, der allerede blev indledt i 2007 af forskningsorganet SYSDIET, viser, at den sunde nordiske kost forbedrede testgruppens sundhed markant i forhold til kontrolgruppens. Kosten medvirkende til:

* forbedret fedtstofskiftet i blodet, der sænker niveauet af skadeligt kolesterol og hæver niveauet af "godt" kolesterol.

* reduceret mængde af skadelige fedtpartikler.

* at risikoen for hjerte-kar-sygdomme blev sænket med op til 15 procent over en periode på fem til ti år.

* at sænke indikationerne på risikoen for diabetes.

* at medfører 1,5-2 gange så højt optag af vigtige vitaminer og mineraler.

Sådan spiser du nordisk

Hvis du skal spise sund nordisk kost, handler det om at bruge lokale råvarer, som er centrale i Ny Nordisk Mad.

En vigtig huskeregel er, at hærdet animalsk fedt og mælkefedt skal erstattes med rapsolie og vegitabilsk margarine. Og så anbefales det, at man holder sig til de fedtfrie eller fedtreducerede mejeriprodukter.

Den daglige kost skal ellers indeholde rigeligt med sæsonfrugter, som æbler, pærer, blommer, bær, grøntsager, rodfrugter, bælgfrugter og kål. Og så er det selvfølgelig også lovligt at spise rug, byg, havre og nødder.

Rød kød og pølser skal man være påpasselig med ikke at spise for tit. Nordisk råd anbefaler derimod, at man husker at spise fisk to til tre gange om ugen og også spiser vildt fjerkræ.

Facebook
Twitter