Nu er letbanen køreklar

Aftalen om Danmarkshistoriens første letbane er netop blevet underskrevet.

Efter ni års venten bliver visionern om en letbane i Aarhus nu endelig en realitet. (© Aarhus kommune)

Byggeriet af Danmarkshistoriens første letbane kan nu gå i gang.

Det står klart, efter transportminister Henrik Dam Kristensen og Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard i dag underskrev aftalen om en 12 kilometer lang letbane fra centrum af Aarhus til Lystrup.

Letbanen har været undervejs i ni år, og derfor var i dag to glade partifæller, der endelig kunne gøre banen til en realitet.

- Det er en historisk dag for Aarhus, men også for Danmark, fordi den første letbane nu bliver bygget. Vi får en stærk rygrad i hele vores kollektive trafiksystem, som kommer til at betjene langt flere, end vi kan betjene i dag, siger Jacob Bundsgaard (S) til DR Nyheder.

Ingen kvaler - staten betalerLetbanen kommer til at koste 1,2 milliarder kroner, og udgifterne bliver delt mellem staten og Aarhus kommune.

Den model kan andre byer, der har lyst til et gensyn med sporvognen, måske også benytte sig af, lyder det fra transportministeren.

- Det er ikke et projekt, man starter fra den ene dag til den anden. Men nu er vi kommet i gang i Aarhus, og vi har ambitioner om, at vi skal have bedre og billigere kollektiv trafik i hele Danmark. Så jeg vil meget gerne gå i dialog om det her, siger Henrik Dam Kristensen.

Blandt andet København og Odense barsler også med planer om en letbane.

Ud over bakkerneLetbanen i Aarhus er flere gange blevet forsinket, men med dagens aftale er det første spadestik nu tættere på end nogensinde før.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) tør dog stadig ikke give noget bud på, hvornår banen står færdig.

- Nu sætter vi fuld kraft på, og så får vi det bygget, så hurtigt vi overhovedet kan. Nu er det finansielle på plads, så nu handler det bare om at komme ud over bakkerne, siger han.