Nu skal 4. klasses-elever lære at programmere tamagotchier

Eleverne på Gerbrandskolen tager godt imod en ny indsats, der skal styrke børns digitale kompetencer.

Alle elever, der til sommer starter i 4. klasse, vil i løbet af de næste to år få stukket en personlig micro-computer i hånden, som de blandt andet skal bruge til at udvikle digitale færdigheder gennem leg og undervisning.

Det sker som led i projektet ultra:bit, som DR laver i samarbejde med Center for Undervisningsmidler og Industriens Fond.

"Den kan spise ... lidt ligesom et menneske"

Projektet blev i dag lanceret på Gerbrandskolen i København, og der var begejstring at spore hos de fingerfærdige elever, der uden tøven kastede sig over den for ældre generationer så svære programmeringskunst.

Om projekt ultra:bit

DR lancerer ultra:bit i partnerskab med Center for Undervisningsmidler (CFU-Danmark). Indsatsen er støttet af Industriens Fond med 14 mio. kroner.

Elever i 4.klasse tildeles en personlig micro.bit-computer, og DR Skole har udviklet undervisningsmateriale dertil.

En række andre aktører støtter og bidrager på forskellig vis indsatsen heriblandt BBC og non-profit-organisationen The Micro:bit Foundation, Styrelsen for IT og Læring, Engineer the Future, Coding Pirates, DigiPippi, BUPL og Danske Skoleelever.

I 3.b havde Hanna Nybro Risager og Freja Edimar Hansen sammen programmeret et digitalt kæledyr med micro-computeren - en såkaldt tamagotchi:

- Hvis man ryster den, så bliver den sur, fortæller Hanna, der straks suppleres af Freja:

- Og den kan spise. Lidt ligesom et menneske, det kan jo også spise mad. Denne her spiser bare på en anden måde, så hvis man trykker på "A", så skriver den "Tak for mad", og så bliver den ikke sur.

Indtil videre lader det til, at det går meget godt med at få leget de digitale færdigheder ind:

- Det er sjovt, lyder det samstemmende fra de to klassekammerater.

I dybden med teknologien

Men hvad er egentlig formålet med at programmere digitale kæledyr i undervisningen?

Det har Martin Exner, stifter af Coding Pirates og CFU-konsulent, der underviste børnene ved dagens projektlancering, et klart svar på:

- Vi er nødt til at komme i dybden for at forstå teknologien, for det er dér, udviklingen er, og det er dér, man lærer at være kreativ og skabe noget nyt. Det er bare rigtig vigtigt, at børn får en fornemmelse for, hvordan man kommer i dybden med teknologi, blandt andet ved hjælp af programmering.

Skal blive beherskere af teknologi

Det er Henriette Marienlund, mediedirektør i DR, enig i:

Vi prøver at sørge for, at børn ikke kun er brugere af teknologi, men også bliver beherskere af teknologi.

Henriette Marienlund, mediedirektør, DR.

- Vi prøver at sørge for, at børn ikke kun er brugere af teknologi, men også bliver beherskere af teknologi. Vi vil simpelthen lære dem, hvad de kan gøre med teknologien, så de kan styre den.

- Det skal ikke afløse leg på alle mulige andre måder; det her er et supplement til andre ting.

Projekt ultra:bit er treårigt, sikret gennem et bidrag på 14 mio. kroner fra Industriens Fond og sker i samarbejde med Center for Undervisningsmidler.

Især DR Ultra vil med en stribe programmer og initiativer ruste børn til en bedre teknologiforståelse, så de kan udnytte deres veludviklede fantasi, nysgerrighed og kreativitet til at bygge fremtiden med teknologi – og samtidig lærer aktivt at tage stilling.

Louh_bitgrafik_drdk_ny_ny