Nu skal 'Milk Bucket Challenge' redde landmændene

Prisen på mælk er billigere, end hvad det koster at producere de hvide dråber, og mælkebøndernes fremtid er truet. Det skal en social medie-genganger nu lave om på.

Mælkepriserne er lave, og mælkebøndernes fremtid er truet. Nu har engelske mælkebønder startet en 'Milk Bucket Challenge'. (Foto: Arla © Arla)

Mælkepriserne er faldet, og mælkebøndernes fremtid er truet, fordi mælk koster mindre i butikkerne, end det koster for bønderne at producere de hvide dråber. For nyligt meddelte discount-supermarkedet Rema 1000 derfor, at de hæver prisen på en liter mælk med 50 øre per liter.

Også i England oplever mælkebønderne store tab, og ligesom Rema 1000 har flere butikskæder i det engelske - heriblandt ASDA, Lidl og Morrisons - også hævet priserne på mælken på deres hylder.

Og så er der mælkebønderne selv. I det sydlige England har en flok unge landmænd nu taget sagen i egen hånd og fundet på en idé, der skal hjælpe de trængte mælkebønder: 'Milk Bucket Challenge'.

Mælk i den gode sags tjeneste

Video-udfordringen, som lige nu bliver delt på de sociale medier, er en videreudvikling på et socialt medie-stunt, der under navnet 'ALS Ice Bucket Challenge' for et år tilbage satte fokus på sygdommen nervesygdommen ALS.

Her kunne folk udfordre hinanden til at hælde iskoldt vand i hovedet i den gode sags tjeneste og dermed indsamle penge til den amerikanske muskelsvindfond.

De engelske mælkebønder forsøger nu at stable samme idé på benene, og i videoen lader fem engelske mælkebønder sig derfor overhælde med mælk fra en skovl monteret på en traktor.

- For at sætte fokus på mælkebøndernes nuværende situation, har Farming Community Network (en engelsk gruppe, der støtter bøndernes familier, red.) lanceret 'Milk Bucket Challenge'. Udfordringen vil være at svømme, dykke og i det hele taget bare overdænge sig med mælk i den gode sags tjeneste, skriver mælkebønderne på YouTube.

I videoen herunder kan du se mælkebønderne, som har taget udfordringen 'Milk Bucket Challenge':

Et enkelt tiltag giver næppe meget

Hos Arla i Danmark fortæller pressechef Theis Brøgger, at de ser det som en positiv ting, når disse tiltag - som f.eks. Rema 1000's prishævelse - bliver sat i gang for at hjælpe mælkebønderne, men på grund af den globale markedssituation i øjeblikket er hele markedet også i et prisfald, og der skal derfor ifølge Theis Brøgger mere end et par enkelte tiltag til, før det har en effekt på længere sigt.

- Der findes ingen butikskæde, der i sin egen kraft kan gå ind og redde hele landbruget, men ethvert positivt initiativ er kærkomment lige nu, siger Theis Brøgger og fortsætter:

- De her tiltag er også med til at vise forbrugerne, at mælk efterhånden er nået ned i et prisniveau, der ikke dækker det, det koster at producere, og det er måske derfor også med til at forbrugerne køber lidt ekstra, og at de så tænker på landmændenes kår.