"Hi dear godmorgen are you still sleeping i am trying to call you. Dina."
En del af de over halvanden million mobilkunder hos teleselskabet Telia har torsdag morgen og formiddag modtaget en sådan sms-besked fra et ukendt, udenlandsk nummer.
Sms'en kommer blandt andet fra nummeret +6703343139 i Østtimor, men det kan en dyr fornøjelse at ringe tilbage til nummeret, advarer Telia.
For opkald til nummeret takseres til 16 kroner og 38 øre i minuttet. Og dem skal forbrugerne selv betale.
- Vi advarer jo de steder, vi kan. Vi kan gøre meget, men folk er nødt til at udvise bare en lille smule sund fornuft selv. Generelt bør man være opmærksom på det, fordi der er så meget fup derude, siger kommunikationsdirektør Mette Honoré fra Telia.
Ifølge hende har selskabets kundeservice i dag modtaget "en del henvendelser" vedrørende den underlige sms. Et par enkelte har forsøgt at ringe tilbage til nummeret, men har ikke opnået forbindelse, fortæller hun.
Går efter nummerserier
Fup-sms'erne er ikke et nyt fænomen. For en måned siden gik svindlerne efter TDC-kunderne. Her var enkelte forbrugere ikke varsomme nok, hvilket resulterede i regninger på op til 700 kroner.
At det nu er Telias kunder, der er kommet i svindlernes søgelys, forklarer Mette Honoré med, at svindlerne ofte benytter sig af såkaldte nummerserier. Dermed bliver fup-sms'erne sendt ud til alle danske telefonnumre, der starter med de samme cifre - i det her tilfælde er svindlerne ifølge DR Nyheders oplysninger gået efter mobilnumre startende med 26 12.
Forbrugerrådet har tidligere kritiseret, at teleselskaberne sender regningen for svindlen videre til forbrugerne. Rådet ser gerne, at teleselskaberne selv afholder udgifterne.
Numre bliver blokeret
Derudover har Forbrugerrådet opfordret teleselskaberne til at blokere nummerserierne fra de pågældende lande. Og det er sket hos Telia, oplyser kommunikationsdirektøren. Klokken 13.40 lukkede selskabet for nummerserien, så det ikke længere er muligt for de pågældende numre at sende beskeder til Telias mobilkunder.
Generelt opfordrer Mette Honoré til, at forbrugerne henvender sig til selskabet, hvis de modtager sms'er fra udenlandske numre, de ikke kender, så selskabet kan blokere numrene.