Ny jernbane til ni milliarder åbner med kun to tog i timen

Åbningen af Ringstedbanen er røget ind i nye problemer.

Byggeriet af den nye jernbane er løbet ind i problemer, og der kommer ikke til at køre så mange tog som lovet. (Foto: © Banedanmark, BaneDanmark)

Den nye strækning mellem København og Ringsted åbner til maj, men kun med to tog i timen i hver retning mod de hidtil lovede fem.

Den politiske forligskreds bag det storstilede jernbaneprojekt raser og kalder det ”enormt irriterende, molbo- og amatøragtigt”.

- Hvad er det, man går og laver ovre i Banedanmark, spørger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, der kalder Banedanmarks håndtering af sagen ”amatøragtig”.

Den nuværende jernbanestrækning mellem København og Roskilde er så trafikeret, at den udgør en flaskehals for togtrafik mellem hovedstaden og resten af landet. Derfor ser mange pendlere frem til, at den nye Ringstedbane åbner til maj næste år.

Men det bliver altså kun med to tog i timen i hver retning, fremgår det af et svar fra Transportministeriet til DR Nyheder.

- Det virker molboagtigt, lyder det fra Rasmus Prehn, der er trafikordfører for Socialdemokratiet. Han henviser til, at åbningen af banen oprindeligt blev rykket fra december 2018 til maj 2019 netop for at få muligheden for at sætte fem tog ind i timen.

Folk har købt huse i provinsen

Ifølge Transportministeriet bliver det nu kun det hurtige tog mellem København og Nykøbing Falster samt et lyntog, som kommer til at bruge banen.

Kort over den nye jernbane - Ringstedbanen (© www.bane.dk)

Det er mindre end et år siden, at Banedanmark lovede at sætte fem tog ind i timen på Ringstedbanen, men de i forvejen hårdt prøvede pendlere må altså nøjes med to.

En skuffelse for Kristian Jacobsen, der er pendlertalsmand for Køge-Bugt-banen.

- Det er selvfølgelig skuffende for alle parter, for jeg ved, at der er rigtig mange mennesker fra oplandet, der har glædet sig til at komme hurtigere frem med toget, siger Kristian Jacobsen.

Han henviser til, at mange danskere har købt hus i provinsen i forventning om, at de kan komme til København på 20 minutter.

- Men det holder jo ikke, for ingen ved, hvornår togene kommer til at køre som lovet, siger Kristian Jacobsen.

Flere hundrede millioner dyrere

Trafikordfører Andreas Steenberg fra Det Radikale Venstre kalder sagen ”enormt irriterende”.

- Det er jo ikke ligegyldigt for pendlerne, om der kører to eller fem tog i timen på banen, siger han.

Visualisering af den nye jernbane og tog fra Banedanmarks hjemmeside. (© BaneDanmark)

Ifølge Banedanmark hænger de aktuelle problemer især sammen med ombygningen af Ringsted Station, der er blevet kaldt Danmarks største stationsombygning.

Økonomien omkring dette projekt er skredet med flere hundrede millioner kroner, hvilket har fået Banedanmark til at vælge en billigere ombygningsløsning, der samtidig forsinker processen med at koble eksisterende sporskifter med nye.

Det betyder, at trafikknudepunktet Ringsted i en periode kommer til at fungere som en flaskehals for togtrafik fra f.eks Odense og Næstved, indtil ombygn

ingen er færdig.

Den ”skrabede” ombygningsløsning på Ringsted Station betyder, at der ikke er kapacitet på den ni milliarder kroner dyre og spritnye jernbanestrækning til mere end to tog i timen før tidligst i midten af år 2020.

"Selvfølgelig er det ikke godt nok"

Til den tid forventer Banedanmark gradvist at kunne øge kapaciteten til fem tog i timen i hver retning i takt med, at de gamle og nye sporskifter i Ringsted bliver færdigkoblet.

- Selvfølgelig er det ikke godt nok, men vi arbejder alt, hvad vi kan, for at få fem tog sat ind i timen i hver retning, som vi lovede sidste år, siger anlægsdirektør Steen Neuchs fra Banedanmark.

Vi står med en spritny jernbane til ni milliarder kroner, der er dimensioneret til 24 tog i timen, men den åbner med kun to i timen. Kan du forstå, hvis det skaber undren?

- Det kan jeg godt forstå, men vi arbejder alt hvad vi kan for at sætte fem tog ind i timen som lovet, siger Steen Neuchs.

Daværende trafikminister Henrik Dam Kristensen (S) tog det første spadestik i 2012. Billede fra Banedanmarks hjemmeside. (Foto: © Carsten Lundager, Carsten Lundager)

Det er ikke første gang, det enorme jernbaneprojekt har trukket overskrifter. Sidste år kom det frem, at den planlagte åbning til december 2018 var aflyst på grund af problemerne med det endnu større infrastruktur projekt, signalprojektet. Det går ud på at udskifte de gamle signaler langs hele jernbanen i Danmark.

Teknologien, kaldet ERTMS, er bygget til fremtidens el-tog, der først bliver leveret til DSB om flere år.

Opererer med plan B

DSB’s gamle IC3-tog er derfor i gang med at blive ombygget, så de kan fungere med de nye signaler.

Men ombygningen har voldt DSB problemer, og derfor har Banedanmark opereret med en plan B, der kort fortalt går ud på at sætte gammel signalteknologi op langs den nye strækning, så DSB’s gamle tog kan køre på den.

Det arbejde er Banedanmark kommet for sent i gang med og måtte sidste efterår sande, at den planlagte åbning i december 2018 måtte udskydes til maj 2019.

Til gengæld ville det være med fem tog i timen, lød det dengang. Det er nu ændret til kun to i timen.

Jernbanen er oprindeligt bygget til at klare 24 persontog i timen vestfra til København, hvilket er en betragtelig forbedring i forhold til de 17 tog i timen på den eksisterende jernbanestrækning over Roskilde.