Ny kampagne: Dine børn skal få dig til at sænke farten

Ny kampagne forsøger at ændre folks adfærd, når det kommer til at køre for stærkt.

Rådet for Sikker Trafik placerer blandt andet vejsideplakater i forbindelse med den nye kampagne. En effektiv måde at få folk til at sænke farten, siger ekspert. (© Rådet for Sikker Trafik)

"Sænk farten - en lille smule betyder en hel del" er Rådet for Sikker Trafiks nye kampagne, der skydes i gang mandag.

Ideen er, at få folk til love deres familie, at de ikke vil køre for stærkt.

- Der er faktisk meget simpelt, forklarer Michelle Laviolette, der er kampagneprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

- På Q8-stationerne kan man hente et postkort, som man udfylder med sit eget navn og navnet på den, man gerne vil love at sænke farten. Hvis det nu var mig, så skrev jeg: 'Michelle lover min mor at sænke farten'.

For familiens skyld

Derefter tager man så et billede af kortet med sin mobiltelefon og lægger det på Rådet for Sikker Trafiks Facebookside.

- Vi gerne vil have, at folk lover dem, de holder af, at sænke farten, og at de gør det for deres skyld og ikke for vores skyld i Rådet for Sikker Trafik, siger Michelle Laviolette.

- På den måde bliver det også et mere personligt engagement. Og når folk har lovet nogen noget, og hvis de oven i købet har gjort det på skrift, så ved vi, de er mere tilbøjelige til at holde det, siger hun.

Sådan ser postkortet ud. Det kan også findes på Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside. (Foto: Rådet for Sikker Trafik)

Børn skal tegne plakaterne

Desuden deltager 190 SFO'er i 25 kommuner i en konkurrence om at tegne plakater til kampagnen.

- Børnene skal male en plakat, som de tror, kan få deres mor og far til at sætte farten ned, siger Michelle Laviolette.

Ifølge Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker på RUC, spiller kampagnen på vores behov for at leve op til vores eget selvbillede - det der i videnskabens verden kaldes egokonsistens.

- Vi vil meget gerne handle i overensstemmelse med vores billede af os selv, og når det kommer til vores børn, har vi et meget stærkt billede af vores egen moral, forklarer han.

Børnene hverver forældrene

Kampagnens kan altså ved hjælp af vores børn få os til at føle os forpligtet til at køre langsommere.

- Man bruger simpelthen børnene til at hverve forældrene til at handle på en anden måde, siger Pelle Guldborg Hansen.

Og skal man ændre folks adfærd, er vejkantsplakater ikke en dårlig måde at gøre det på, forklarer han.

- Vi mennesker har en begrænset opmærksomhed, og vejkantsplakater er med til at få vores opmærksomhed tilbage på speedometeret. Det er faktisk et yderst effektivt og veldokumenteret middel.

Facebook
Twitter