Kan du huske, hvilken video du så, lige inden du lukkede ned for Instagram i går? Eller hvor mange sekunder der gik, før du tabte tålmodigheden med den tærteopskrifts-video, du stenede før sengetid?
Nok ikke. Men det kan Meta, som selskabet bag Facebook og Instagram nu kalder sig.
Koblet med basal information om dit køn, dine hobbyer og din alder bruger Metas annoncører den type informationer til at skræddersy reklamer til dig.
Men deres brug af data i målrettede reklamer overholder ikke loven, lyder det i en dom fra EU via den Irske Databeskyttelseskommission. Meta skal nu hive 390 millioner euro - 2,9 milliarder kroner - op af tegnebogen.
- Den her håndhævelse af lovgivningen i Europa er vildt vigtig, siger Pernille Tranberg, der er dataetisk rådgiver.
Det kan - forudser eksperter - betyde en forandring i måden, techgiganter kan tjene penge på mine og dine data:
- Det kan føre til, at mange andre tjenester også bliver bedt om det her. Det vil vende hele den digitale infrastruktur i Europa, fortsætter Tranberg.
Meta har fået tre måneder til at sikre, at de fremover overholder EU’s love på området.
Når noget er gratis, er du produktet?
For at forstå hvorfor Metas bøde kan varsle nye tider for hele internetøkonomien, må vi forstå Facebooks forretningsmodel, der på et tidspunkt gjorde selskabet mere end 1000 milliarder dollar værd.
Facebook og Instagram er gratis at bruge, men Meta tjener størstedelen af sine indtægter ved at sælge målrettede annoncer på platformene. Deres viden om, hvad du klikker på, og hvilke produkter du viser interesse for, er derfor yderst værdifuld for Meta, men også annoncørerne, der dermed kan målrette reklamerne langt mere effektivt.
Hvis Meta kan vise dig en reklame, som er skræddersyet til netop dig, kan de sælge den dyrere til deres annoncører.
Hele den model har du selv sagt ja til. For når du bruger Facebook eller Instagram og godkender servicevilkårene, accepterer du, at Meta må indsamle data om din færden på de sociale medier. Det er dit eget ansvar, for du læste jo vilkårene igennem, ikke?
Det er her, det går galt ifølge EU's GDPR-lov.
For ifølge den skal du - siger den nye dom - sige eksplicit ja til, at techgiganten må kigge dig over skulderen.
Selskabet kan ikke gemme din accept i en lang brugervilkårstekst, som stort set ingen læser.
Rammer Meta hårdt
Det er altså et kerneelement i Metas forretningsmodel, der nu bliver kaldt ulovligt af EU.
- Du kan ikke være på Facebook uden helt automatisk at acceptere, at de bruger din data til personalisering. Og det har været ulovligt fra dag 1, siger Pernille Tranberg.
- Folk er blevet lullet lidt i søvn, fordi mange (techgiganter, red.) tænker, alle andre gør det, så gør vi det også. Så den her håndhævelse af lovgivningen i Europa er vildt vigtigt.
Pernille Tranberg mener, at dommen kommer til at ramme Meta hårdt.
Ikke selve bøden, men at de nu kan blive nødt til at lave betingelserne om.
- Det, der sker nu med Meta, er, at de nok bare betaler bøden. For det er jo ikke så mange penge for dem, siger hun.
Meta er blevet bedt om at lave sin praksis om, men ikke præcis hvordan.
Eksperter forventer, at Meta kan blive nødt til at give dig en knap, hvor du aktivt trykker ja til dataindsamlingen.
Under alle omstændigheder får det en stor betydning for Meta, hvis det ender med, at brugerne skal vælge målrettede reklamer til eller fra.
- Når tjenesterne bliver tvunget til aktivt at bede dig hoppe ind i det her, så er der rigtig mange brugere, der ikke vil gøre det, lige som der i dag er mange brugere, der ikke siger fra over for dataindsamlingen, siger Pernille Tranberg.
Vil appellere dommen og bøden
Metas danske afdeling har afvist at stille op til interview med DR.
Men i et blogindlæg erklærer Meta, at de vil appellere dommen og bøderne.
- Facebook og Instagram er grundlæggende personaliserede, og vi mener, at det at give hver bruger deres egen unikke oplevelse – herunder de annoncer, de ser – er en nødvendig og helt afgørende del af denne tjeneste.
Lytter Facebook til din telefon? Det har DRs techkorrespondent, Henrik Moltke, undersøgt (Svaret er nej, ifølge Facebook):
Samtidig erklærer selskabet sig uenig i den udbredte forståelse af dommen, nemlig at brugerne ikke længere vil blive vist personlige reklamer.
- Disse beslutninger forhindrer ikke personlig annoncering på vores platform. Afgørelserne vedrører kun, hvilket retsgrundlag Meta anvender, når de tilbyder visse reklamer.
Pernille Tranberg forventer da også, at Meta vil trække sagen, så længe de kan, før de bliver nødt til at give brugerne muligheden for at sige aktivt ja eller nej til at modtage målrettede reklamer:
- Enten kører de det som en sag ved en domstol, eller også finder de en eller anden juridisk spidsbefindighed, som de så prøver af. Så der vil nok gå nogle år, inden der er klarhed over det her, siger hun.
Rettet: Metas værdi på toppen var mere end 1 billion dollar og ikke 1 millard dollar, som der ved en fejl stod tidligere.
Rettet 07.57: Præciseret, at Meta lever af at sælge målrettede reklamer, hvor det før kunne misforstås som, at selskabet lever af at sælge data om brugerne.