Nye parkeringsregler fra i dag: 'Der vil sikkert være nogen, der kommer til at få en p-afgift på den her konto'

Fra i dag må man ikke længere holde i det, man kalder en skillerabat.

Hvis du gerne vil undgå et syn som dette, så er det med at lære den nye parkeringsregel. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Der står maj i kalenderen, og det betyder, at fra i dag, 1. maj, er et nyt forbud trådt i kraft vedrørende parkering i skillerabatter i byerne.

Men hvad er en skillerabat, og hvorfor må man ikke holde der?

En skillerabat er en rabat, der adskiller to forskellige færdselsarter, forklarer Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM. Det kunne eksempelvis være et græsstykke, der er mellem kørebanen og en cykelsti.

Det er her, det ikke længere er tilladt at parkere eller standse, hvis man er inden for bygrænsen.

Forbuddet gælder både helt og delvist, hvilket betyder, at man altså heller ikke må parkere eller standse med et par hjul i skillerabatten.

- Det betyder, at man som udgangspunkt skal holde sig væk fra rabatten, når man skal standse eller parkere.

- Typisk vil det være sådan, at man ikke slipper galt afsted, hvis man holder på asfalten. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, om der er andre forhold, som for eksempel skiltede parkeringsforbud eller parkering for tæt på et vejkryds. Hvis man holder sig på asfalten, så er man rimelig sikker, siger Dennis Lange.

Græsstykket mellem kørebanen og fortovet er en skillerabat. (Foto: (C) DR)

Det kan virke oplagt at trække ind til siden, når man parkerer eller standser, men det er altså forbudt nu. Ifølge Dennis Lange ses det ofte, at folk parkerer med to hjul i skillerabatten.

- Jeg tror, der er mange steder, hvor man ser folk holde på skillerabatten. Typisk ved fodboldkampe, koncerter og lignende, hvor der er mangel på parkeringspladser, så er der mange, der føler sig kaldet til lige at smide to hjul i rabatten, og det er blandt andet sådan nogle situationer, man har ønsket at dæmme op for, siger Dennis Lange.

Ønsket om et forbud mod parkering og standsning i skillerabatter er kommunalt, fortæller Dennis Lange. Forbuddet giver fin mening, fordi rabatterne typisk ikke er konstrueret til at bære vægten fra en bil, mener Dennis Lange.

- Det er nogle kommuner, som har efterlyst det her. Dels fordi, det kan give nogle trafikale problemer, når biler bliver parkeret mere eller mindre tilfældigt, men også fordi, rabatterne typisk ikke er konstrueret til at bære en bil, og så bliver de ødelagt, når man parkerer der, og det er en øget udgift for kommunerne, siger Dennis Lange.

Det gælder om at huske den nye regel, hvis man vil undgå en p-afgift på 510 kroner. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Kræver tilvænning

Som udgangspunkt vil en overtrædelse af det nye forbud mod parkering eller standsning i en skillerabat medføre en p-afgift på 510 kroner. Men for FDM giver forbuddet fin mening, og Dennis Lange spår, at det næppe gør det sværere at være bilist. Man skal blot være opmærksom på det nye forbud.

- Grundlæggende synes vi, at det er et fornuftigt tiltag. Det giver i praksis ikke de store problemer for bilisterne, for oftest kan man holde i vejbanens kant, altså på asfalten.

- Det er nok et spørgsmål om, at folk skal vænne sig til, at det er en ny regel. Erfaringsmæssigt går der altid noget tid, før folk husker, at det er den nye regel. Der vil sikkert være nogen, der desværre kommer til at få en p-afgift på den her konto, siger Dennis Lange.