Kystbanen skal ikke i udbud de næste fem år. I stedet skal ruten omlægges, så tog fra Helsingør ikke længere fortsætter til Sverige, men i stedet drejer mod vest i København og ud på Sjælland.
Det varsler den nye transportminister, Magnus Heunicke, som forventer, at en omlægning af Kystbanen kan give flere tog til tiden.
- Der er for mange forsinkelser på Kystbanen, og hver tredje forsinkelse skyldes hændelser i Sverige, siger ministeren.
56 tog ramte en elg
Han fremhæver fx, at 56 tog på vej til Danmark det sidste halvandet år har ramt en elg i Sverige, og derfor er blevet helt eller delvist aflyst.
- Det er meget vigtige tog for den danske pendlertrafik, og de skal ikke være afhængige af, hvad der sker i de svenske skove, fastslår ministeren.
Han lover samtidig, at en omlægning af Kystbanen ikke vil betyde færre tog til Københavns Lufthavn.
Ikke imod udlicitering
Kystbanetrafikken blev i 2009 udliciteret til DSBFirst, som siden har skiftet navn til DSB Øresund, men før jul annoncerede daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), at strækningen ikke skulle udbydes på ny.
I stedet vil kørslen fra 2016 blive overdraget til DSB.
Den beslutning er Magnus Heunicke enig i, og det vil han i dag torsdag meddele på et samråd om Kystbanen, som Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har indkaldt til.
Ministeren understreger dog, at fravalget af et nyt Kystbane-udbud ikke skal ses som en generel modstand mod udlicitering af jernbanetrafik.
/ritzau/