Snapbilisterne

Ny undersøgelse: Hver sjette erhvervschauffør tjekker mobil under kørsel

Et kæmpe problem, at lastbilchauffører tjekker mobil, når de kører, mener Rådet for Sikker Trafik.

Hver sjette erhvervschauffør i lastbil kan ikke lade mobilen være, når de sidder i de tonstunge køretøjer (Foto: henning Bagger © Scanpix)

De læser mail, skriver sms’er eller tjekker Facebook.

En ud af seks erhvervschauffører har travlt med at kigge ned i mobilen, imens de kører rundt i tonstunge lastbiler på vejene.

Det viser en ny undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension har lavet.

- Det er et kæmpe problem, for de sidder i et køretøj, der vejer flere tons, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Problemet med lastbilchaufførerne er nemlig endnu større, end hvis man sidder i sin personbil med den ene hånd på rattet og mobilen i den anden, mener han:

- Lastbiler forårsager enorm stor skade, hvis de er involveret i en ulykke, siger Mogens Kjærgaard Møller.

19.000 sigtet for at overtræde loven

I går fortalte vi her i DR om bilister, der både kører for hurtigt og filmer deres kørsel samtidig. DR har fundet over 100 eksempler på en uge, hvor folk på de danske veje sender snaps, mens de kører.

I flere af eksemplerne kører folk meget mere, end de må – og i nogle tilfælde helt op mod 190 og 240 kilometer i timen.

Alene i 2017 blev 19.000 sigtet for at overtræde færdselsloven, fordi de var på mobilen, mens de kørte.

I dag er straffen for at bruge håndholdt mobiltelefon i bilen en bøde på 1.500 kroner, men transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil foreslå, at det i fremtiden koster et klip i kørekortet, hvis man bruger håndholdt udstyr - såsom en mobil - under kørsel.

Fagforening er rystet

Hos 3F, der organiserer tusindvis af danske chauffører, ser man meget alvorligt på, at hver sjette erhvervschauffør kigger ned i telefonen, når de sidder bag rattet.

- Det er rystende. Jeg var godt klar over, at det foregår i trafikken i det hele taget, men jeg troede faktisk ikke, at det var så udbredt blandt erhvervschauffører, siger Jan Villadsen, formand for Transportgruppen i 3F til Ritzau.

Han er ikke imod lovmæssige initiativer, hvis det viser sig at have effekt, men han ser gerne, at man sætter ind med kampagner.

- Ligesom man gjorde med spirituskørsel. Der her er jo mindst lige så farligt.

1051 chauffører har deltaget i undersøgelsen.

Facebook
Twitter