Ny undersøgelse: Mange lektier og prøver i skolen giver dårligere karakterer

Rapport viser, at elever med mange lektier og prøver i skolen, får dårligere karakterer.

For mange lektier og prøver i skolen kan gøre eleverne dårligere fagligt, konkluderer ny rapport fra Norge. (Foto: Morten Bergholt © DR)

Lærer elever mere af at have mange lektier for og blive testet i mange prøver og fremlæggelser i skolen?

- Nej, lyder svaret i en ny rapport fra Nordisk Institut for studier af Innovation, Forskning og Uddannelse i Norge.

Hvis børn har mange lektier for og har mange prøver i skolen, bliver de dårligere fagligt og får lavere karakterer. Så klar er konklusionen i rapporten.

- Det er så enkelt, at hvis man bruger meget tid på vurdering, bliver der mindre tid til undervisning, siger forskningsleder Vibeke Opheim fra NIFU til norske Aftenposten.

Lektier i moderat omfang

I undersøgelsen er elever fra 9. klasse, 10. klasse-elever og elever i 1.g blevet spurgt om, hvor ofte de har opgaveafleveringer, prøver, lektier og andre former for vurderinger af deres skolearbejde. Det har forskerne holdt op imod elevernes karakterer.

- Det betyder ikke, at prøver i sig selv er noget, man bør undgå. Al undervisning bør indeholde et element af vurdering. Men kan det bliver for meget? Et højt omfang af vurdering giver ikke eleverne et bedre læringsudbytte end et moderat omfang af vurdering, lyder det fra Vibeke Opheim.

For få tilbagemeldinger

Forskerne har også gennemført case-studier på fire forskellige skoler i den norske hovedstad Oslo.

- Hvis lektier og andre typer af vurderinger skal have en positiv effekt på præstationen, skal de integreres i undervisningen, og de skal følges op med tilbagemeldinger til eleverne. I vores casestudier observerede vi, at det stort set ikke var tilfældet, forklarer Vibeke Opheim.

Hun forklarer, at der også kan være andre grunde til, at lektier og prøver tilsyneladende gør, at eleverne præsterer dårligere.

- Det kan være, at læreren i de klasser, hvor eleverne er svagere fagligt, bruger prøver til at få alle med, siger hun.

Facebook
Twitter