Ny vigtig dom for flypassagerer

Hvis ens fly bliver aflyst, SKAL det pågældende flyselskab tilbyde en erstatningsrejse ved først givne lejlighed - uanset hvilket flyselskab der står for afgangen.

En dansk kvinde har vundet en sag over KLM. Forbrugerrådet kalder sagen vigtig for danske forbrugere. (Foto: Mogens Juhl © Scanpix)

Du står i en lufthavn og får at vide, at dit fly er aflyst.

Ofte tilbyder dit selskab dig en ny afgang med dem på et andet tidspunkt, men man har faktisk ret til en erstatningsrejse ved først givne lejlighed - også selvom det er med et andet flyselskab og måske en anden rute.

KLM er arrogante

- KLM har opført sig arrogant og de er uinformerede, lyder det fra Bente Hagelund, der netop har vundet en retssag over det hollandske flyselskab.

Hendes sejr har stor principiel betydning, vurderer jurist i Forbrugerrådet Mads Mølgaard Bräuner:

Hold på din ret

- Det er første gang vi ser at et flyselskab bliver dømt til at ombooke til andet selskab. Det her skal dagligt og denne her dom er et eksempel på, at man skal holde fast på sin ret, lyder det fra Mads Mølgaard Bräuner.

Det var netop vedholdenhed der førte til at Bente Hagelund nu har rettens ord for, at KLM handlede forkert, da Bente med familie skulle på juleferie i 2010.

Kortere ferie

Rejsen til Ghana, ned til den udsendte søn, stod til at blive forkortet fra tre til to uger fordi KLM ombookede for anden gang.

- De ville altså korte vores rejse fra tre til to uger, fordi de ikke har så mange afgange til Ghana. Men det takkede vi nej til, refunderede billetterne og købte nogle billetter med Egypt Air så vi kunne komme af sted i tide, forklarer Bente Hagelund.

Hun er jurist og har selv ført sagen mod KLM.

KLM reagerede først ved retssag

- Jeg kontaktede dem flere gange da vi kom hjem, fordi jeg mente de skulle betale de ekstra 16.000 vi måtte punge ud for de nye billetter, siger hun.

KLM reagerede aldrig på henvendelserne og det fik juristen op af stolen:

- Jeg kan jo nemt gøre det fordi jeg kender systemet, men det er uforskammet af dem. Jeg håber virkelig, at andre ikke behøver at skulle gå så vidt, forklarer hun.

EU lov for alle

Mads Mølgaard Bräuner håber, at dommen vil få forbrugerne til at kræve deres ret fremover.

- Flyselskaberne har faktisk pligt til at oplyse passagererne om deres ret, og ellers skal man henvise til en EU-forordning på området. Den skal være tilgængelig i lufthavnen og ellers kan man finde den på nettet, siger han.

SE EU loven om flypassagerers rettigheder. Den omtalte problematik er omtalt på side 5. Artikel 8, stk.1.

Facebook
Twitter