Nye motorbrande rammer IC3 tog

En stribe motorbrande har det seneste halve år presset DSBs materiel til det yderste og endnu engang sat passagerernes tålmodighed på hård prøve.

En stribe motorbrande har det seneste halve år presset DSBs materiel til det yderste og endnu engang sat passagerernes tålmodighed på hård prøve. (Foto: Foto: Enrique Christensen / www.fredericianews.dk © DR)

Først var den gal med turboerne. Nu er der store problemer med utætte brændstofslanger, der smider dieselolie på de varme IC3 motorer og starter en brand.

For 14 dage siden afslørede TV-Avisen, at turboladere i IC3-togenes nye miljøvenlige motorer bliver så varme, at de ved flere lejligheder har brændt hul i de melaminplader, som togvognenes indvendige beklædning består af.

Brændende melaminplader udvikler ifølge overlæge Niels Ebbehøj fra Giftlinjen på Bispebjerg Hospital nitrøse gasser, der kan give lungeødem - eller sagt på godt dansk - vand i lungerne.

Lungefunktion som en med rygerlunger

Derfor var Niels Ebbehøj heller ikke i tvivl, da han besluttede at indlægge de passagerer og det togpersonale, som efter en motorbrand ved Sorø 20. september, på eget initiativ havde valgt at søge skadestue.

Én af dem, Maya Ryom fra København, er ikke-ryger og har aldrig røget. Alligevel viste en test på hospitalet, at hun havde en lungefunktion som en person med rygerlunger.

Alle de passagerer og DSB medarbejdere, der blev indlagt til observation for røgforgiftning, blev udskrevet efter et døgns indlæggelse.

18 tilfælde siden 2008

DSB oplyser, at der siden år 2008 har været 18 tilfælde af overophedede turboladere. De syv episoder fordeler sig hen over sommeren, og de mange pludseligt opståede motorhavarier betyder, at Havarikommissionen har iværksat en større undersøgelse af brandene.

DSB har i samråd med Trafikstyrelsen og Havarikommissionen lavet en handlingsplan, der opstiller en række sikkerhedsbarrierer, som skal forhindre flere motorbrande.

Det betyder blandt andet, at motorer med overophedede turboladere nu automatisk bliver udkoblet, og at lokoføreren skal køre toget direkte på værksted. Samtidig skal togpersonalet rundere toget for at "snuse" sig frem til eventuel røgudvikling.

Tre nye brande

Men ikke så snart har DSB slukket den sidste turbo-brand i denne omgang, før den næste opstår - denne gang som følge af forkert monterede motordele.

Havarikommissionen har netop offentliggjort en redegørelse over tre nye motorbrande i IC3 tog den 10. og 22. oktober og så sent som 6. november, hvor flere hundrede passagerer måtte evakueres på grund af kraftig røgudvikling i et tog ved Skørping.

- Det er klart, at vi på grund af de overophedede turboladere har skærpet opmærksomhed på motorbrand i IC3, siger undersøgelsesleder Søren Groth fra Havarikommissionen.

- Når giftig røg er trængt ind til passagererne er det en alvorlig sag, tilføjer han.

Brande skyldes fejlmontering

I redegørelsen konkluderer Havarikommissionen, at årsagen til de nye motorbrande skyldes fejlmontering:

"Det må konkluderes at bespændingen af rørføringsholderen til krumtapshusrøret er årsagen til hændelsen og er dermed direkte årsagen til brandene."

Trafikstyrelsen har nu bedt DSB om at gennemgå samtlige IC3 tog for at lokalisere eventuelle andre fejlmonterede rørføringsholdere.

Det er Bombardier, der har leveret de nye motorer til IC3. DSB overvejer nu om der skal indledes en garantisag mod leverandøren.

Facebook
Twitter