Nye oplysninger i pirat-sag: Helikopter i ildkamp med mistænkte pirater

Forsvarets Seahawk-helikopter agerede skjold mellem formodet piratgruppe og civilt handelsskib, fortalte besætning i retten.

En af Forsvarets Seahawk-helikoptere var også i ildkamp mod formodede pirater i Guineabugten, før Frømandskorpset sidste år var i ildkamp med de mistænkte. (Foto: © Forsvaret)

Ildkampen mellem danske soldater og formodede pirater i Guineabugten var langt mere omfattende, end det hidtil har været kendt.

Det kom frem i Københavns Byret onsdag, hvor en 40-årig benamputeret nigeriansk mand er anklaget for at have bragt en dansk helikopterbesætning i livsfare.

Sagen udspringer af en episode for et år siden, hvor fregatten Esbern Snare sejlede rundt i Guineabugten ved Vestafrika for at bekæmpe pirateri i området.

Undervejs kom specialoperationssoldater fra Frømandskorpset i ildkamp med formodede pirater. Fem af de formodede pirater mistede livet under episoden, mens fire andre blev tilbageholdt.

En af dem - den tiltalte nigerianske mand - blev hårdt såret og fik senere amputeret sit ben ombord på Esbern Snare.

I retten fortalte besætningen fra fregattens såkaldte Seahawk-helikopter, at de også to gange udvekslede skud med det formodede piratfartøj, før ildkampen mellem Frømandskorpset og personerne i fartøjet brød ud, og fjendtlighederne stoppede.

-Piraterne skød mod os. På kameraet kunne jeg se mundingsild og patronhylstre, der fløj ud. Vi tog kampen op og åbnede ild, samtidig med at vi lavede undvigelsesmanøvrer for at komme uden for rækkevidde. Både maskingeværskytten og finskytten åbnede ild. Jeg ved ikke, om vi ramte, fortalte en kaptajnløjtnant, der sad i Seahawkens cockpit som taktisk koordinator under opgaven.

Sådan forløb det den 24. november 2021 ifølge Forsvaret:

  • Fregatten Esbern Snare får den 24. november besked om, at der er forhøjet risiko for pirateri i farvandet syd for Nigeria. Skibet sætter kurs mod området og sender en Seahawk-helikopter i forvejen. (Foto: © (Grafik) Morten Fogde Christensen)
  • Helikopteren når frem ud på eftermiddagen. I et område med flere handelsskibe - heraf et hollandsk - opdager helikopteren en hurtigtgående motorbåd med otte-ni mistænkelige personer ombord. De er bevæbnede og har klassiske pirateri-redskaber med ombord. Det er blandt andet stiger, hammere og wirecuttere til pigtråd. Helikopteren signalerer til motorbåden, at den skal stoppe, men forgæves. Besætningen på den danske helikopter kan se, at mændene i båden opfører sig aggressivt og smider forskellige ting overbord.
  • Man beslutter, at finskytten fra Frømandskorpset, der er med i helikopteren, skal skyde varselsskud. Det første skud rammer med vilje langt bag bådens to motorer, men den stopper ikke. Helikopteren flyver tættere på for at lave såkaldt ’disabling fire’ – at stoppe båden ved at ramme motoren. Efter to-tre skud træffer skytten den ene motor. Båden reagerer ved at manøvrere voldsomt. Piloten observerer nu mundingsglimt på båden fra våben, der bliver affyret. Han melder 'føling, føling' (militært sprog for 'vi er i kamp') og flyver væk.
  • I mellemtiden er Frømandskorpset i to kraftige og tungt bevæbnede motorbåde nået frem og nærmer sig det formodede piratskib. De kan se personer med AK-47-geværer, der peger mod dem. Flere soldater ser mundingsglimt og konstaterer, at de bliver beskudt. En soldat i den ene båd tænker om hans kammerater, der står forrest i skroget, ’shit, de bliver høstet’. Frømandskorpset skyder tilbage med deres håndvåben samt tunge maskingeværer.
  • Frømandskorpset går ombord på det formodede piratskib, der er beskadiget og ved at synke. Her ser de fire AK-47 geværer, ammunition og fem personer, ramt af skud. Fire af dem er døde, og en femte er såret. De tre sidste er uskadte. En af gerningsmændene siger, at en niende person faldt i vandet under kampen. Frømandskorpset tager beviser, blandt andet plasticstrips, våben og forskelligt værktøj samt levende og døde med tilbage på Esbern Snare. Her bliver de skrabet for krudtslam efter at have affyret skud, og den sårede behandlet for skudskader i underbenet. Han får senere benet amputeret.
  • Ombord på Esbern Snare bliver de tre uskadte fængslet i en slags trådbure på fregattens dæk. Den sårede pirat er indlagt på skibets hospital. Alle fire bliver dagen efter fremstillet i grundlovsforhør in absentia i Københavns Byret, hvor de bliver varetægtsfængslet.
  • Den 6. januar 2022 blev de tre tilbageholdte personer ombord på Esbern Snare sat på fri fod til søs. Det skete ved, at de fik en mindre gummibåd, en påhængsmotor med 10 hestekræfter samt brændstof og proviant nok til at nå sikkert ind til kysten. Det skete, fordi justitsminister Nick Hækkerup (S) bad Rigsadvokaten om at foretage et såkaldt tiltalefrafald i sagen. Det betød, at de tre personer skulle løslades.
  • Den fjerde og sidste mand, der før jul blev indlagt på et hospital i Ghana på grund af infektion i amputationssåret, blev 6. januar 2022 fløjet til Danmark. Dagen efter blev han fremstillet i grundlovsforhør og varetægtsfængslet i fire uger. Sigtet for drabsforsøg. Han blev bragt til Danmark, fordi det ikke var muligt at sikre, at han sikkert og uden risiko for sit helbred kunne blive løsladt i Ghana og derfra komme hjem.
1 / 8

Fik advarsel om pirater

Tidligere på dagen blev Esbern Snare advaret om, at der var pirater på færde i farvandet. I retten fortalte fregattens skibschef Lars Povl Jensen, at han derfor besluttede at sende Seahawk-helikopteren på vingerne, der hurtigt fandt en mistænkelig speedbåd i området.

Ved hjælp af langtrækkende kameraer kunne helikopterbesætningen se en lang række tegn på, at der var tale om pirater.

I retten fortalte både skibschefen samt helikopterens besætning, at de observerede våben, en stige, kraftige motorer og tønder med brændstof ombord.

Senere fandt sprængstofeksperter fra Frømandskorpset også små ’bolde’ med sprængstof ombord på speedbåden, der formentlig kunne bruges til at sprænge vej ind til gidsler ombord på handelsskibe.

- Vi ville gerne forhindre, at båden kom i nærheden af skibe, der var i området. Vi ville gerne prøve at standse piratgruppen, have en sludder med dem og høre, hvad de lavede ude i området. Vi ville gå ombord, undersøge båden og eventuelt tilbageholde folk, hvis der var våben ombord. Men den beslutning lå hjemme i Danmark, forklarede Esbern Snares skibschef.

Han fortalte også, at det var mistænkeligt, at en mindre motorbåd befandt sig så langt fra kysten.

- Det svarede til at sejle fra Sjælland til nord for Skagen i en jolle. Der var også en stige med ombord, det var et sikkert pirat-kendetegn. Jeg har aldrig i min 36-årige karriere set andre både, der har en stige med.

Handelsskib kom tæt på

Først forsøgte Seahawk-helikopteren at kommunikere med speedbåden via radio og lysblink. Men båden standsede ikke.

Senere skød Seahawk’en varselsskud i vandet foran båden for at signalere, at de skulle stoppe. Det virkede heller ikke.

Derfor besluttede skibschef Lars Povl Jensen, at næste skridt var at skyde speedbådens motorer i stykker for at standse den. Et såkaldt ’disabling shot’.

Mens helikopteren forsøgte at komme på skudhold, opdagede besætningen pludselig et civilt handelsskib få hundrede meter derfra.

-Vi blev ret bekymrede for, om piratgruppen ville bruge skibet som skjold eller være til fare for nogen ombord, fordi de havde kurs mod det. Derfor lagde vi helikopteren mellem handelsskibet og piratgruppen, beskrev helikopterens pilot i retten.

Ifølge helikopterbesætningen lykkedes det at få speedbåden til at ændre kurs.

Ny ildkamp med pirater

Kort efter var det, at kuglerne første gang fløj mellem båden og helikopteren, da Seahawk’en igen fløj tæt på for at skyde påhængsmotorerne i stykker.

Ifølge helikopterens maskingeværskytte åbnede han ild, da han kunne se mundingsglimt fra speedbåden, samtidig med at der blev råbt ’føling’ (Militær betegnelse for kamp med fjenden, red.) i radioen.

- Der skød jeg direkte på båden. Det var fire salver af 5-10 skud for at være sikker på, at de stoppede med at skyde på os, indtil vi var uden for rækkevidde af deres våben, fortalte sergenten.

Der blev igen udvekslet skud, da helikopteren igen fløj tæt på for at skyde på påhængsmotorerne, fortalte piloten i retten.

- På helikopterens kamera kunne jeg se, at der blev skudt dernede igen, samtidig med at der blev råbt ’føling’ igen. Da de skød anden gang, gjorde vi det samme. Vi besvarede ilden og rykkede væk. Bagefter talte vi om, at det var på tide, at Frømandskorpset rykkede ind, fortalte piloten i retten.

Forventer dom mandag

Selve sammenstødet mellem Frømandskorpset og den formodede piratgruppe blev ikke beskrevet under onsdagens retsmøde. Det er ikke en del af sagen mod den 40-årige.

Men Forsvaret har tidligere oplyst, at der også blev åbnet ild mod Frømandskorpset, der skød tilbage.

Det var under den ildkamp, at fire personer fra speedbåden omkom, og den 40-årige nigerianer blev såret. Ingen danske soldater kom noget til.

Retssagen fortsætter fredag, hvor både anklager og forsvarsadvokat fremlægger, hvordan de ser sagen. Det er ventet, at der falder dom i sagen mandag.